Ny koreansk øretæve truer J. Lauritzen

Det store danske tørlastrederi blev hårdt ramt af konkursen i Korea Line i 2011. Nu risikerer Lauritzen Bulkers betydelige tab på kolllapset i det ligeledes koreanske STX Pan Ocean, advarer rederiet.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen
AF OLE ANDERSEN

J. Lauritzen forbereder i en meddelse til Oslo Børs markedet på, at den finansielle krise i Sydkoreas største tørlastrederi STX Pan Ocean kan få markant indflydelse på rederiets regnskab for hele 2013.

J. Lauritzen har to store capesize bulk carriers på langtidskontrakter i det sydkoreanske rederi, der i sidste uge gik i betalingsstandsning.

"J. Lauritzen er ikke blevet informeret af STX Pan Ocean Co. om implikationerne for to capesize bulk carriers, som Lauritzen Bulkers har på langtidscharter i selskabet. J. Lauritzens nettoresultat for 2013 vil blive påvirket og konsekvenserne kan blive markante," skriver J. Lauritzen, der endnu ikke er i stand til at præcist at opgøre, hvor stort tabet kan blive.

Koreanske STX forsøger at bevare kinesisk værft 

J. Lauritzen måtte, i lighed med andre rederier, nedskrive værdien af sin flåde i 2012, for Lauritzens vedkommende med samlet 167 mio. USD eller 943,9 mio. kroner.

Det konkursramte amerikanske tankskibsrederi OSG, der er under Chapter 11-beskyttelse, mens det forsøger at restrukturere selskabet, meddelte i marts i år, at selskabet vil annullere en lejekontrakt med Lauritzen Tankers, der havde produkttankeren Freja Taurus på 50.386 dwt og bygget i 2011 på timecharter hos OSG.

J. Lauritzen blev hårdt ramt i et af de største rederikollaps siden finanskrisens start, da Korea Line meldte sig konkurs i 2011. En betalingsstandsning i selskabet betød, at Lauritzen Bulkers mistede fire time-charter kontrakter, samt et længerevarende periodecerteparti for et Capesize tørlastskib.

Det økonomiske sammenbrud i Korea Lines og en genforhandling af en kontrakt, hvor raterne blev forhandlet alvorligt nedad, kostede dengang Lauritzen-koncernen et tab på 60 mio. USD eller godt 330 mio. kroner.

Koreanske STX Pan Ocean har anmodet en domstol om, at at selskabet restruktureres, fordi den store shippinggruppe ikke længere er i stand til at betale sin gæld. STX Group har gennem længere tid og foreløbig uden succes været i forhandlinger med Korea Development Bank, der er den næststørste aktionær i gruppen, om ny kapital.

Handlen med STX-aktien på børsen i Seoul er suspenderet, og aktiekursen har været støt faldende i løbet af 2013 med næsten 50 procent.

Presset J Lauritzen forventer tab i 2013 på 100 mio USD  

Nyt drama om koreansk storreders krise

STX overvejer at sælge europæiske dele fra 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også