Græske opkøb snyder tørlastmarkedet

At græske redere køber rigeligt med tørlasttonnage betyder ikke, at bunden for markedet er nået endnu. Det vurderer det græske analysehus Intermodal.

Tørlastmarkedet er underdrejet, og priserne på tonnage er faldet betydeligt. Det har tændt julelys i øjnene hos de græske redere her næsten halvvejs inde i året.

"Det lader til, at appetitten blandt især græske redere for moderne tørlasttonage er umættelige, da mange af dem er villige til at betale mere end den senest lukkede aftale! Grækere har historisk set være ret succesfulde med timingen for deres opkøb - betyder det, at vi har nået bunden, og den eneste vej herfra er op?" spørger Intermodal i sin seneste analyse.

Svaret fra analysehuset er, at bunden ikke er nået. Raterne er stadig lave, og derfor kan nybygningspriserne også forventes at falde endnu mere, på trods af grækernes interesse for opkøb.

En række faktorer gør sig gældende for det usikre marked: De mindre tørlastskibe har udkonkurreret deres større kolleger, capesize har opnået skuffende resultater, kineserne har ikke købt så meget jernmalm som ventet, og priserne for jernmalm er ikke steget, fordi meget tyder på, at Kina heller ikke vil opgradere sin import af tørlast, vurderer Intermodal.

Kultransport er det store håb for tørlast

Raterne i tørlast på vej ud af mørket

Mægler: Markant stemningsskifte i tørlast 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår