Tankskibsredernes globale interesseorganisation Intertanko kritiserer de store olieselskaber for bevidst at trække betalinger til rederne, der er rigeligt ramt allerede af svage rater. Og sene betalinger skaber store problemer for mange redere, der mangler arbejdskapital.
Det sagde Intertanko adm. direktør Kathi Stanzel forud for åbningen af Nor-Shipping i Norge ifølge Lloyd's List.
Her understregede hun, at Intertanko har indledt diskussioner med de store olieselskaber og mæglere for at sikre og tilskynde olieselskaberne til at betale rederne med det samme.
Intertanko: Stort oliespild ved tankning
Mens betalinger i tørlastsektoren typisk finder sted tre dage inde i rejsen, er det praksis i tankindustriens kontrakter, at olieselskaberne først betaler inden for nogle aftalte dage efter rejsens afslutning.
"Vores medlemmer finansierer hele forsyningskæden," sagde Kathi Stanzel, der understregede, at Intertanko ikke søger konfrontation med olieselskaberne, men at der et forsøge på at etablere en ny praksis, en code of conduct, i industrien:
"Og vi vil gerne mere rimelige forretningsvilkår."
Intertanko roser IMO for at udskyde ballastvand-regler
Intertanko: Her er agendaen for de næste fem år