Gibson: Iran ophober massive olielagre til søs

Sanktionerne mod Iran presser landets olieproduktion til grænsen. Den manglende eksport får landet til at opbevare olie ombord på store tankskibe. Lige nu er 14 VLCC'ere fyldt, skriver Hellenic Shipping News.
Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)
Foto: Hasan Sarbakhshian (AP)

Iran kan på grund af sanktioner mod landet ikke komme af med sine store olielagre til en eksport, der normalt udgør 80 pct. af landets indtægter fra eksporten. Derfor bliver lagrene til søs gradvist større og større, vurderer skibsmæglerhuset Gibson.

"Sanktionerne fortsætter med at begrænse Irans evne til at importere, ikke bare basale råvarer, men også mange af de materialer, der er nødvendige for at udvikle industrien. Iran har planlagt at bygge flere olielagre på land, men den strategi er slået fejl, da landet ikke er i stand til at få stål. Et resultatet af dette er, at Irans nuværende flydende opbevaring er vokset til 14 VLCC. Det betyder, at de resterende 20 NITC (Irans nationale rederi) VLCC'ere og 9 suezmaxer fortsætter med at handle. Siden sanktionerne blev introduceret i juli 2012, har NITC tilført yderligere 9 VLCC'ere til sin flåde og har i øjeblikket tre andre under konstruktion i Kina," skriver Gibson i en analyse ifølge Hellenic Shipping News.

Der er ikke udsigt til en opblødning i forholdet mellem Iran og sanktionslandene. På trods af at iranerne i juni skal vælge ny præsident, forventes den gamle kurs fra den tidligere præsident Ahmadinejad at blive holdt. En ny "hardliner" forventes at overtage, vurderer Gibson, og derfor ser oliesituationen ud til fortsat at være fastlåst.

Rederier flygter fra Iran inden nye sanktioner

IEA: Nyt oliechok i vente

De arabiske lande ødsler med olien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også