Mæglerhuset GMI Resources, der opererer over 40 skibe, tilbyder 2.000 USD i støtte til dækning af omkostningerne, ikke mindst brændstof, ved at fragte kul fra fra Australien eller Indonesien til den atlantiske region med Panamax-skibe. Det er med til at drive de globale rater yderligere ned, skriver Bloomberg.
Udbuddet af Panamaxes er vokset over 50 procent siden 2008, da rekordhøje rater fik redere og spekulative ejere til at bestille skibene i stor stil
Alternativet til den økonomiske støtte til kultransporterne er at lade skibene forblive i Asien eller sejle uden last til Sydamerika i håb om at opnå fragter med korn, siger viceformanden for GMI Resources UK LLC i London, Steve Rodley, til Bloomberg
"Det er en kronisk overbestilling af Panamaxes for 3-4 år, som er forklaringen," siger Steve Rodley, der kalder overkapaciteten den største i sine år i shipping siden 1994.
Ifølge Baltic Exchange udgør charterraterne globalt 6.329 USD om dagen i gennemsnit. I 2011 behøvede Panamaxskibene mindst 6.606 USD om dagen for at dække driftsomkostningerne ifølge data fra konsulentvirksomheden Moore Stephens LLP.
Større kuleksport tegner godt for panamax
Golden Ocean ser tre gode år forude for bulk