Sammen med sin mangeårige vietnamesiske partner Saigon Shipping overtager Erria de landbaserede aktiviteter i Vietnam fra APM Terminals. Det giver Erria en betydelig og øjeblikkelig vækst.
Shipmanagement- og rådgivningsselskabet Erria køber APM Terminals 51 procent ejerandel i den vietnamesiske containerservice-virksomhed APM-Saigon Shipping Limited Liability Company. Det er ifølge en meddelse fra Erria torsdag Vietnams ledende Inland Container Service firma med ca. 300 medarbejdere, der årligt håndterer og vedligeholder ca. 350.000 containere 10 steder i Vietnam.
”Denne transaktion giver Erria en betydelig og øjeblikkelig vækst og sikrer, at Erria eksekverer på sin strategiske ambition om at vokse som annonceret på den ordinære generalforsamling i april. Vi er glade for denne langsigtede investering i Vietnam. Gennem Erria Container Services har vi fundet en virksomhed med samme værdier og et fremragende ledelsesteam" siger administrerende direktør Henrik N. Andersen, Erria A/S, der siger, at overtagelsen vil påvirke Errias' indtjening positivt allerede i indeværende år.
Vil udvide position i Vietnam
APM-Saigon Shipping Limited Liability Company, APMSS, er et 51/49 Joint Venture med "Saigon Shipping J/S Company" hvor Erria gennem 10 år har haft et medejerskab på 34 procent.
Errias ambition er at udvide den stærke position i Vietnam, som APMSS har opbygget gennem mere end 20 år og fortsætte med at betjene den eksisterende kundegruppe af internationale container transportører, hvoraf Maersk Line er den største, hedder det i meddelelsen fra Erria.
Fra i dag torsdag er selskabet omdøbt til Erria Container Services (ECS), og General Manager Le Ahn Tuan fortsætter uændret. Ny bestyrelsesformand er administrerende direktør Henrik N. Andersen, Erria.
Fokus på consult og management
Efter salg af Errias flåde og restruktureringen satser det nye og fortsættende Erria hårdt på at udbygge forretningsområderne Ship Management og Consulting med nye samarbejder i stil med det, Erria for nogle måneder siden etablerede med det canadiske storrederi Teekay. Det understregede selskabets bestyrelsesformand Kaare Vagner på Errias generalforsamling i april.
Samtidig vil Erria fortsætte indsatsen over for især olieselskaberne i Sydamerika og etablere et mere fast samarbejde med eksisterende og nye partnere i Fjernøsten med henblik på at præsentere dem på det europæiske marked, som det blev udtrykt.
"Selskabet kan som følge af sine kompetencer og omdømme forstærke sin indtjening på hovedforretningsområder. Da Erria A/S efter afvikling af kemikalietankskibene er fokuseret på Consulting og Ship Management, forventes i 2013 en væsentlig positiv udvikling af totalindkomsten og et positivt cashflow," sagde Kaare Vagner.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.