H. Folmer & Co. overrasker i 2012 i giftigt marked

Coasterrederiet havde i 2012 sit bedste resultat nogensinde i et år, hvor rederiets bankforbindelse gennem 40 år, Danske Bank, med et snuptag inddrog det næsten gældfrie rederis beskedne kassekredit på 20 mio. kroner, siger direktør Uffe Martin Jensen. 
Foto: IMO
Foto: IMO

Det lille coasterrederi H. Folmer & Co. med en flåde på i alt ni skibe leverede i 2012 en gedigen overraskelse med det bedste år i rederiets historie.

Årets resultat viser et overskud på godt en million kroner efter en bruttofortjeneste på 4,7 mio. kroner for rederiet, der modsat en række andre, som nu er væk, styrer igennem et særlig grimt shippingmarked for de mindre skibe i kraft af specialtransporter globalt, bl.a. til offshoreindustrien, mens våbentransporter ifølge direktør Uffe Martin Jensen udgør en mindre del af fragterne.

"Vi har sorteret nogle dårlige enheder fra, i alt fire skibe, og vi havde sidste år færre reparationer og dokninger. Derfor leverer vi et pænt overskud og kommer faktisk ud med det bedste år nogensinde," siger Uffe Martin Jensen.

Specialtransporter til offshore

H. Folmer & Co. opererer coastere op til 2.500 ton i udprægede specialtransporter som kabler og specielle stykgodslaster til bl.a. offshoreindustrien. Herunder også "ambulancetransporter", hvor modtagerne ikke har tid til at vente på enheder, der skal via flere havne, før de når bestemmelsesstedet.

Rederiets flåde sejler i Asien, USA og Afrika, mens Middelhavet og det meste af Europa ikke længere er attraktivt, og hvor de mindre coasterrederier selv op til 5.000-6.000 ton går fallit på stribe, siger Uffe Martin Jensen. Han bemærker, at for Middelhavets vedkommende er det i dag styret af tyrkiske redere, der af uforklarlige årsager fortsat er i stand til at sejle dernede:

"Hvis man kun kan det, som alle andre kan, bliver der altså sorteret nogen fra. Man skal kunne noget specielt og have nogle loyale kunder, man har har plejet gennem mange år, men det er et rigtig svært marked," understreger Uffe Martin Jensen, der tildeler bankerne en stor del af ansvaret for, at den mindre skibsfart er ved at blive udraderet.

Ikke fordi, der ikke er et marked for coastere og dygtige operatører, men fordi bankerne flygter fra shipping og særligt det mindre segment.

Usolidariske banker

"Bankerne er blevet komplet usolidariske over for den mindre søfart, som de ellers har tjent mange penge på gennem mange år. De kan kvæle et rederi hurtigere, end du aner, og det gælder især den mindre skibsfart. Bankerne er skrækslagne," siger Uffe Martin Jensen, der fortæller, at H. Folmer selv har problemet tæt inde på kroppen.

Danske Bank: Gamle shipping-engagementer belaster  

"Vi har en meget lille gæld, men vores bankforbindelse lidt endnu, Danske Bank, tog vores beskedne kassekredit på 20 mio. kroner fra den ene dag til den anden til trods for, at vi har pæne overskud og lille gæld. Det skete uden nogen form for forhandling, og det er det, jeg vil kalde for noget svineri. Vi har været kunde i Danske Bank i 40 år, og banken har aldrig sat en krone til på os. Vi har altid overholdt samtlige af vores forpligtelser. Tænkt hvis ikke vi havde haft pengene," spørger Uffe Martin Jensen, og bemærker, at samme scenarie formentlig vil afsløre en tilsvarende situation for andre og mindre rederier, der ikke kan få finansieret deres behov for fornyelse:

"Mindre danske rederier har gennem mange år været dygtige til at operere globalt, og det er jo ikke den store produktion, vi sejler til og fra Danmark. Men de kompetencer og den knowhow, der ligger bag denne udvikling globalt, går tabt, hvis ikke rederne kan forny sig og omstille sig."

ShippingWatch forsøger at få en kommentar fra Danske Bank.

 

H. Folmer & Co. fik utilfredsstillende 2011 

Lightship går ind i nyt forretningsområde: Minibulk 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også