Analytikere: Maersk omsætning på 37 mia kr i første kvt

Når A.P. Møller - Mærsk leverer kvartalsregnskab fredag, vil fokus være på andet end tallene for kvartalet i Maersk Line
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Når A.P. Møller - Mærsk leverer kvartalsregnskab fredag, vil fokus være på andet end tallene for kvartalet i Maersk Line. Siden kvartalet løb ud er de for Maersk Line vigtige fragtrater mellem Asien og Europa styrtdykket og den første juni står og falder rederiets år med en varslet markant ratestigning. I første kvartal er der dog lovet nyt om Maersk Oils reserver.

Ifølge estimater indsamlet for Ritzau Finans af SME Direkt venter analytikerne målt på medianestimatet en omsætning på 81,3 mia. kr. i kvartalet, på niveau med samme kvartal året før. Driftsresultatet, EBITDA, ventes at være på 17,4 mia. kr. mod 14,4 mia. kr. og nettoresultatet efter minoriteter på 3,6 mio. kr. mod 6,2 mia. kr.

"Det er til en vis grad ligegyldigt, hvad der bliver sagt om første kvartal i Maersk Line. Alt afgøres første juni, hvor Maersk Line har annonceret en rateforhøjelse på 750 dollar per tyvefodscontainer, hvilket vil være en fordobling fra det nuværende niveau. Får de markant succes med at fordoble raterne, eller bliver det en fiasko, vil det ændre alt," siger Alm. Brand Markets A.P. Møller - Mærsk-analytiker Jesper Christensen til Ritzau Finans forud for regnskabet.

Hævede reefer-rater

Der kan være en smule interessant nyt om reefer-rater, rater for kølecontainere,i regnskabet, da Maersk Line i starten af året hævede disse med ikke mindre end 1500 dollar. Første kvartal kan derfor give et nys om, hvor meget held rederiet har haft med den stigning.

Analytikerne venter, at Maersk Line samlet i første kvartal har omsat for 36,6 mia. kr. omsat til et resultat, NOPAT, på 1,2 mia. kr. mod et tab på 3,4 mia. kr. i samme periode sidste år. Her kæmpede Maersk Line for andet kvartal i træk med en priskrig, der sendte spotraterne ned under 500 dollar fra Asien til Europa.  Der, hvor der kan komme interessant nyt fra koncernen, er fra oliedivisonen Maersk Oil. Her har selskabet stillet markedet tal for divisonens reserver i udsigt, og det vil være interessant. Maersk Oil arbejder på en række nye felter, der skal sende den daglige produktion op på over 400.000 tønder olie om dagen fra de nuværende omtrent 241.000 tønder ifølge estimatet fra SME Direkt for første kvartal.

Reservedata

"Vi får reservedata i første kvartal, og det bliver interessant. Det er en god anledning til at diskutere olieforretningen. Ikke mindst fordi Maersk Oil har meldt ud, at man vil have en stabil produktion fra 2013 til 2014 men samtidig har sagt, at der kommer produktion i gang i Algeriet og den britiske nordsø i 2014. Så der er noget, der ikke passer, og det skal vi have svar på," siger Jesper Christensen.

Markedet har da også indstillet sig på, at produktionen skal stige fra 2013 til 2014. Ifølge SME Direkt venter markedet en produktion på 247.000 tønder olie om dagen i 2013, 263.000 tønder olie om dagen i 2014 og 287.000 tønder olie i 2015.  Analytikerne venter for Maersk Oil en omsætning i første kvartal på 13,2 mia. kr. og et resultat, NOPAT, på 1,9 mia. kr. mod 14,4 og 7,3 mia. kr. i samme kvartal sidste år. Første kvartal 2012 var dog stærkt påvirket af en vundet tvist i Algeriet, der gav en større engangseffekt.

Kigger man på hele året 2013 er Maersk Line dog klart i fokus. Det store spørgsmål er, om rederierne kan finde fælles fodslag og fastholde en hvis form for prisdisciplin. Raterne er styrtdykket de seneste måneder på ruten fra Asien til Europa. Spotprisen på fragtruten faldt til 731 dollar per tyvefodscontainer i sidste uge ifølge tal fra Shanghai Shipping Exchange mod 1423 dollar per teui begyndelsen af marts.

Ikke udsigt til bedring

Ifølge SME Direkt venter markedet et resultat, NOPAT, i 2013 for Maersk Line på 2,6 mia. kr. mod 2,7 mia. kr. i 2012. Estimaterne for 2013 svinger dog fra et minus på 0,5 mia. kr. til et plus på 7,9 mia. kr. For 2014 er medianestimatet 6,6 mia. kr., her svinger estimaterne fra 0,3 mia. kr. til 8,5 mia. kr. Mandag meldte storbanken Nomura, at man så mulighed for en bedring allerede fra 2014.  Hos Alm. Brand Markets mener Jesper Christensen dog ikke, at fremtiden ser lys ud for fragtraterne og dermed resultaterne i Maersk Line.

"Jeg venter ikke, at markedet skal forbedre sig hverken i 2013, 2014 eller 2015. Kigger vi på tallene for kapacitetstilgangen har vi stadig en kapacitetstilgang på 11,4 pct. af de største skibe i 2015 efter en vækst i 2014 på 27,2 pct. i segmentet. Så 2015 ser presset ud og 2014 er helt gal, siger Jesper Christensen med reference til analysehuset Alphaliners estimater.

Alphaliner estimerer en samlet kapacitetsvækst i verdens containerflåde, justeret for skrotninger, på 7,1 pct. i 2013, 7,0 pct. i 2014 og 3,1 pct. i 2015. Væksten inden for helt store containerskibe på over 10.000 teu, der hovedsageligt ventes at blive sat ind mellem Asien og Europa, er dog som beskrevet langt, langt større.

"I 2012, der var et frygteligt år, var kapacitetsvæksten 6,0 pct. eller 640.000 teu. I 2014 er tilgangen 703.000 teu, så det ser ud til at blive et meget hårdt år, siger Jesper Christensen.

Netop derfor bliver meget afgjort af, om Maersk Line lykkes med at fordoble raterne 1. juni. Rederiet står dog for nuværende alene om ratestigningen.

"Hvis også CMA CGM og MSC melder sig på banen, og Hapag-Lloyd og COSCO gør det samme, kan det lykkes. Men gør de ikke det, så kan det blive en fiasko, og så der det sort ud. Maersk Line får ikke noget hjem, hvis de står alene," siger Jesper Christensen.

MSC øger sin omsætning fra Nordeuropa

Hamburg Süd om 2012-resultat: Bedre men ikke godt nok

Maersk: Uholdbar finansiel situation bag stort rateløft

Hapag-Lloyd forventer positivt 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også