ShippingWatch

Eurotunnel slås for at bevare kanalfærger

De britiske konkurrencemyndigheder synes i stigende grad enige med DFDS og P&O om, at Eurotunnels dominans i Den Engelske Kanal som både tunnel- og færgeoperatør er for voldsom og skader konkurrencen. 

Eurotunnel er villige til at adskille sit færgerederi My Ferry Link på Den Engelske Kanal fra sin kerneforretning som operatør af tunnelen under kanalen. Det sker ifølge Lloyds Loading List for at imødekomme de britiske konkurrencemyndigheder, der lige nu gransker Eurotunnels markante rolle i trafikken i kanalen som både tunneloperatør og rederi i konkurrence med DFDS og P&O.

DFDS hårdt ramt af økonomisk nedtur og overkapacitet 

I sidste måned forlængede den britiske konkurrencemyndighed, UK Competition Commission (CC), sin deadline til 9. juni af sin undersøgelse, der skal klarlægge, hvorvidt Eurotunnels opkøb af tre færger fra det konkursramte SeaFrance og etableringen af nyt rederi giver selskabet alt for stor dominans i den samlede trafik over kanalen i konkurrence med DFDS og P&O.

UK Competition Commission har indikeret, at Eurotunnels opkøb af færger markant svækker konkurrencen, ligesom man angiveligt har luftet muligheden for at kræve Eurotunnels færger solgt senest i 2017.

Eurotunnel vil udfordre konkurrenceafgørelse 

DFDS har ikke lagt skjul på, at markedet har været væsentligt presset, siden Eurotunnel kastede sig ind på ruten med tre færger.

"Vi er glade for, at de engelske konkurrencemyndigheder tilsyneladende vurderer situationen nogenlunde på samme måde, som vi gør. De har egentlig indikeret, at Eurotunnel skal frasælge de her skibe og kappe båndet til My ferry link. Men der er ingen tvivl om, at for os at se, er det en positiv udvikling," sagde DFDS' topchef Niels Smedegaard i marts.

MyFerryLink: Fremgang hver eneste dag i første kvartal 

DFDS: Vores tab på Kanalen er betydelige og uholdbare 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs