Syv nye kæmpeskibe indsat i marts

Og der er yderligere 12 på vej de næste to måneder. Ifølge Alphaliner er Maersk Line suverænt det containerrederi, der har trukket flest skibe ud og langt mere end de nærmeste rivaler.

Syv nye ultra large containerskibe på mellem 13.000-14.000 teu blev alene i marts afleveret fra værfterne med yderligere 12 enheder mellem 13.000-16.000 teu på vej i løbet af de næste to måneder. Alle indsættes på Asien-Europa, og de erstatter nuværende mindre skibe, skriver nyhedsbrevet Alphaliner tirsdag.

Maersk-formand: Triple-E forrykker ikke markedsbalancen 

Blandt de nye skibe er CMA CGMs Alexander von Humboldt og Jules Verne på hver 16.020 teu. Yderligere vil den første Triple-E fra Maersk Line, Maersk McKinney Møller, blive afleveret i juli, skriver Alphaliner.

Containerskibenes størrelse på ruterne mellem Fjernøsten og Nordeuropa og Middelhavet er i gennemsnit steget fra 7.800 teu i januar 2011 til 9.700 teu i dag, og skibenes samlede, gennemsnitlige kapacitet forventes at passere grænsen på 10.000 teu i slutningen af 2013.

Maersk Line har i de forløbne 12 måneder trukket mest kapacitet ud med en reduktion på 20 procent, primært på grund af suspendering af den såkaldte AE-9 service, mens de nærmeste rivaler, schweiziske MSC og franske CMA CGM, kun har reduceret deres kapacitet marginalt i samme periode, skriver Alphaliner.

Andre containerredere anført Evergreen, CKYH, CSCL og G6-alliancen har forøget deres kapacitet.

Containerrederne har tabt 6,9 mia. USD  

Stor indsprøjtning af containerskibe på mindre ruter  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også