ShippingWatch

Formand: Rederier skal moralsk sørge for søfolk

Danske rederier har en moralsk pligt til at sørge for deres søfolk uanset, hvilket flag de sejler under. Det siger formanden for Rederiforeningen af 2010, Søren Nørgaard Thomsen, til Ritzau i sag om konkursramt rederi.

Danske rederier har en moralsk pligt til at sørge for deres søfolk uanset, hvilket flag de sejler under.

Det siger formanden for Rederiforeningen af 2010, Søren Nørgaard Thomsen til Ritzau efter at det er kommet frem, at det er bestyrelsesmedlem i samme rederiforening, skibsreder Boye Kromann, der er medejer af det konkursramte rederi Vega.

Rederiet er gået konkurs og lader skib og fire søfolk sejle deres egen sø i Horsens Havn uden løn og snart også uden mad og drikke, skriver Ritzau.

"Jeg kan generelt sige, at rederier har et moralsk ansvar for at sørge for sine søfolk, betale dem løn og sørge for, at de kommer hjem. Det er uanset, hvilket flag skibet sejler under," siger Søren Nørgaard Thomsen.

Dermed er han ikke på linje med vicedirektør i Danmarks Rederiforening Pia Voss, der til DR Nyheder har peget på, at de rederier, der sejler under udenlandske flag - som for eksempel det konkursramte danske rederi Vega - ikke er underlagt de danske regler.

"Det har intet at gøre med det, vi driver i Danmark, nemlig kvalitetsskibsfart," siger hun til DR Nyheder.

Søren Nørgaard Thomsen, der udover at være formand for bestyrelsen i Rederiforeningen af 2010, også er administrerende direktør i A.P. Møller-Mærsk-selskabet Esvagt, oplyser, at rederiet Vega ikke er medlem af Rederiforeningen af 2010.

"Rederiet blev ekskluderet på vores sidste bestyrelsesmøde i marts på grund af manglende restance i kontingent," siger Søren Nørgaard Thomsen.

Boye Kromann er involveret i en række rederiselskaber med adresse på Kongensgade i Marstal, blandt andet rederiet Erik B. Kroman ApS, hvor Boye Kromann er medejer og medlem af direktionen, skriver Ritzau.
 

Offshore holder modet oppe blandt de mindre rederier 

Esvagt-chef ny formand i rederiforening

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs