Cypern-krisen rammer dansk shippping

DFDS har oplevet et brat fald i forretningsomfanget med Rusland. Flere af de russiske kunder har svært ved at betale, fordi de ikke kan få penge ud af Cypern. Dermed rammer krisen på den lille ø for første gang dansk erhvervsliv.
AF TOMAS KRISTIANSEN

Der har indtil videre været stille om, hvorvidt den alvorlige Euro-krise på Cypern ville ramme danske virksomheder. Men nu melder den første store virksomhed sig på banen. Ikke på grund af cypriotiske kunder, men fordi de russiske kunder ikke kan betale deres regninger og derfor neddrosler deres aktiviteter dramatisk.

For spærringen af de mange ikke mindst russiske konti på øen, har frosset så mange midler inde, at et rederi som DFDS kan mærke en nedgang i de russiske aktiviteter på hele 20 procent, hvilket rederiet kun kan forklare med Euro-krisen på Cypern. Her til formiddag har DFDS fået nye tal, der bekræfter det voldsomme dyk, og kunderne forklarer, at det blandt andet er manglen på  betalinger via Cypern, der er grunden.

”Jeg har lige talt med vores russiske datterselskab, for vi forstår ikke det store fald i forretningsaktiviteterne. Forklaringen lyder, at de russiske importører ikke har nok likvide midler pt, og dermed er nødt til at begrænse deres import, indtil de få styr på betalingerne via andre kanaler. Vi har en stor kunde, der nu forsøger at betale via et andet land, men problemet er i højere grad, at kunderne i næste led, altså f.eks. en russisk vognmand ikke kan få sine betalinger, og derfor ikke har mulighed for at holde forretningen i gang,” siger DFDS ansvarlige for Østeuropa Anders Refsgaard til ShippingWatch.

De fleste af rederiets kunder i Rusland er netop lokale vognmænd, der benytter DFDS ro-ro færger til at sende deres trailere fra det europæiske kontinent. Rederiet har to direkte ruter til Rusland en fra Kiel til Skt. Petersborg og fra Sassnitz til Ust-Luga. Herudover sejler DFDS til Klaipeda i Litauen, hvor omkring 40 procent af fragtmængden sendes videre til Rusland.

Rederiet håber på, at problemet er kortvarigt, og at mængder inden for kort tid stiger til tidligere niveau igen.

Den cypriotiske nationalbank holder flåden på vandet

Græske skibsredere trak milliarder ud af Cypern

Medie: Angst i Cyperns shippingsektor 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også