Mens den cypriotiske befolkning og industri lider under den økonomiske lammelse, har shippingsektoren fået en særaftale i hus med landets nationalbank. Det skriver Lloyd's List. Industrien har nemlig fortsat adgang til midler for at kunne holde fartøjerne på vandet.
"Regeringen har tydeligvis forstået, at betaling for skibe på oceanet er nødvendigt ligesom betaling for det nationale elnet, import af olie og andre vitale behov," siger Eugen Adami, president for Cyprus Shipping Chamber til Lloyd's List.
Aftalen dækker ifølge organisationen fartøjer med det cypriotiske flag samt skibe, der forvaltes af shipmanagment sektoren på øen. Mange cypriotiske redere har dog søsterselskaber i udlandet, hvorfor virksomhedernes midler ofte er placeret her.
Shipping ikke hårdt ramt
De cypriotiske banker har nu været lukket i ti dage, og mange borgere samt virksomheder står til at miste store summer, som bankerne vil tilbageholde. Og det er den største bekymring hos adm. direktør for Solumbia Shipmanagement, Dirk Capt. Adami:
"Jeg tror ikke, at det vil få en traumatisk langtidseffekt for shipmangamentindustrien. Men det er ikke sjovt, at bankerne har været lukkede i 10 dage, og at vores medarbejdere er hårdt ramt," siger han ifølge Lloyd's List.
Medie: Angst i Cyperns shippingsektor
Græske skibsredere trak milliarder ud af Cypern