
Omkring 150 afgange blev aflyst på Stillehavs og Asien-Europa-ruterne fra oktober sidste år til februar i år. Aflysningerne har haft stor betydning for fragtraterne, og den service, som afskiberne har kunnet forvente. Det har Drewry vist ud fra forskellig statistik, skriver Hellenic Shipping News, og nu vurderer analysehuset, at rederne formentlig fortsat vil bestemme sig for at aflyse ruter, frem for at trække hele ruter tilbage, hvilket har ført til store diskussioner.
Der er flere problemer ved aflyste afgange, påpeger Drewry. Afskiberne ved, hvor de står, hvis ruter trækkes tilbage, mens aflysning af enkelte afgange kan føre til uventede pladsproblemer og ophobning af gods. Det betyder, at den gennemsnitlige kapacitetsreduktion på mellem 2 og 7 pct., som Drewry har målt, der er kommet ud af de aflyste afgange, er et bedragerisk lille tal, for på trods af aflysningerne, har raterne ikke kunnet holdes oppe.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app