En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
18.03.2013kl. 10.01

Ny aftale kan booste USAs LNG-eksport

De amerikanske gasselskaber kan se frem til en markant stigning i LNG-eksporten, hvis det lykkes Japan at blive en del af en større frihandelsaftale, det såkaldte Trans-Pacific Partnership, skriver Bloomberg.
Foto: Hyundai Merchant Marine
AF BENJAMIN WERNER CHRISTENSEN

Verdens største importør af LNG, Japan, melder sig nu for alvor ind i kampen om at blive en del af en større frihandelsaftale. Lykkes det, vil det åbne store muligheder for en række amerikanske gasselskabers eksportmuligheder.

Det mener Randy Bhatia, analytiker i investeringsbanken Capital One Southcoast. Det skriver Bloomberg.

Og de amerikanske gasselskaber efterspørger i den grad eksportmuligheder til lande, som USA ikke har frihandelsaftaler med. I øjeblikket gennemgår det amerikanske Energiministerium 16 anmodninger om eksport til flere lande, der ikke er en del af Trans-Pacific Partnership. Og det en ganske omstændig proces for selskaberne sammenlignet med at eksportere til lande, hvor der er indgået en frihandelsaftale.

I dag er stort set al amerikansk gaseksport nemlig fritaget for Energiministeriets godkendelse, såfremt der er en frihandelsaftale mellem USA og det pågældende land. Bliver Japan en del af Trans-Pacific Partnership får de amerikanske gasselskaber dermed langt bedre muligheder for at eksportere LNG til Japan. Og det kan komme begge parter til gode.

Importeret japansk LNG kostede i 2012 i gennemsnit 16,70 dollar per million Btu (British Thermal Units), mens prisen i New York blot var 2,83 dollar.

Stor mangel på gas

Særligt siden tsunamiens hærgen tilbage i marts 2011 har Japans behov for importeret gas været støt stigende som følge af flere beskadigede atomreaktorer. Det betyder, at Japan i øjeblikket af stærkt afhængig af import fra lande som Rusland, Qatar og Indonesien. Aftalen er endnu langt fra i hus, for selv om Japan er i forhandlinger med de øvrige lande i Trans-Pacifik Partnership, så kan en potentiel aftale ikke godkendes uden kongressens accept.

Japan forsøger i øjeblikket at blive mere uafhængig af LNG-import og har derfor på det seneste været gang med flere offshore-boringer ud for den japanske kyst. Endnu har det dog ikke ført resultater med sig.

Vurdering: Gennembrud for LNG lige om hjørnet

Fem store hindringer for LNG-udbredelse i USA

USA's LNG-eksport kan skaffe arbejde til 200 nye skibe 

Relaterede artikler:

  • Foto: Stena Bulk

    Vurdering: Gennembrud for LNG lige om hjørnet

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Fem store hindringer for LNG-udbredelse i USA

    For abonnenter

  • Foto: Stena Bulk

    USA's LNG-eksport kan skaffe arbejde til 200 nye skibe

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Topcheferne hos Maersk og MSC, Vincent Clerc og Søren Toft, erkender, at meget har ændret sig for de to rederier. Derfor afslutter de samarbejdet i 2M-alliancen. | Foto: Jacob Gronholt-pedersen/reuters/ritzau Scanpix og Jason Decrow/ap/ritzau Scanpix
Container

MSC og Maersks skilsmisse kan få alliancer til at falde som dominobrikker

En ny virkelighed på fragtmarkedet og et behov for mere frihed kan ligge bag opsigelsen af samarbejdet mellem MSC og Maersk. Flere opbrud er på vej, vurderer analytikere.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge