Rederiforeningen: Piratbekæmpelse ud for Vestafrika nødvendig
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4951395.ece/ALTERNATES/schema-16_9/IverHuitfeldt2.jpg)
Det er blevet farligere at sejle ud for den vestafrikanske kyst, og derfor er der behov for at intensivere sikkerheden for både danske og udenlandske handelsskibe. Sådan lyder meldingen fra Danmarks Rederiforening i kølvandet på den seneste tids skibskapringer og forsøg på kapringer i Guinea-bugten ud for Vestafrika.
”Som branche har vi via en mangesidet indsats stabiliseret situationen i Østafrika. Vi ønsker nu at tydeliggøre over for blandt andre de franske myndigheder, at vi også er klar til at yde en indsats på den anden side af kontinentet for at forebygge og bekæmpe pirateri,” siger Jan Fritz Hansen, der er viceformand i Danmarks Rederiforening og formand for EU’s piratkomité, til Danmarks Rederiforenings medlemsblad. Han rejser om kort tid til Paris for at møde de franske myndigheder, der som følge af landets tidligere status som kolonimagt, allerede patruljerer i området med flådefartøjer. Og selvom også de nigerianske myndigheder for nylig har øget patruljeringen som følge af tre piratangreb på blot otte dage i februar måned, så er der ifølge Jan Fritz Hansen brug for yderligere tiltag. Og her spiller private vagter en afgørende rolle.
Problemer med private vagter
Handelsskibene har i den seneste tid haft forholdsvis stor succes med at have private, bevæbnede vagter ombord på ruterne ud for Østafrika, men den mulighed har man ikke i samme omfang i farvandene ud for Vestafrika. Den regionale lovgivning er nemlig væsentlig anderledes, og brugen af private, bevæbnede vagter er kun tilladt i meget begrænset omfang. Derfor har Danmarks Rederiforening bedt udenrigsminister Villy Søvndahl (SF) om at lægge politisk pres på landene i området for at øge indsatsen mod pirateri yderligere. Samtidig håber Danmarks Rederiforening, at situationen med hjælp fra Europa-Kommissionen, kan ændre sig som følge af den internationale ISO-standard, som bevæbnede vagter og vagtværn skal certificeres efter.
Rederierne skal udarbejde nye planer for pirat-beredskab