ShippingWatch

Rederierne skal udarbejde nye planer for pirat-beredskab

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen vil med et nyt lovforslag sikre, at danske rederier i piratfarvande har en plan for gidselsituationer. Rederiforeningen er positiv over de nye planer.

Foto: NIELS HOUGAARD

Sejler et dansk rederi ind i piratfarvand, skal det fremover have en plan liggende klar for, hvordan man vil løse en mulig gidselsituation og medvirke til at sikre, at gidslerne løslades hurtigst muligt. Og samtidig skal de have ressourcerne til det. Det vil erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen sikre med et nyt lovforslag. Til gengæld imødekommer hun ikke fagforbundet 3F's ønske om en egentlig national følgegruppe, der kan kigge et rederi over skulderen og kontrollere, om de gør alt for at få kidnappede søfolk sikkert hjem.

Passer til tankesæt

Danmarks Rederiforening er umiddelbart positiv over for ministerens udspil, selvom der i dag allerede findes en lang række regelsæt, så som Best Management Practise (BMP), men vicedirektør Jan Fritz Hansen mener, at ethvert initiativ, der kan styrke indsatsen mod piraterne, er velkomment:

"Det ligger helt i forlængelse af vores tankesæt, den industristandard, vi aftalte med de søfarendes organisationer og vagtselskaberne forrige år forudsætter, at rederierne har forberedt sig inden sejlads i piratvand," siger han til ShippingWatch.

Omsorgspligt for rederier

I øjeblikket sidder seks søfolk fra det danske rederi Shipcraft tilfangetaget på tredje år hos pirater i Somalia. Lovforslaget lægger også op til, at rederier ikke skal kunne fyre de ansatte, mens de sidder som gidsler. Arbejdsgiveren har pligt til sørge for sine ansatte også selv om de er kidnappet fra skibet. Omsorgspligten gælder til de ansatte er ude i god behold. Desuden er den danske stat klar til at yde økonomisk tilskud til et rimeligt underhold af pårørende til tilfangetagne, der har forsørgerpligt overfor familier, såfremt den ikke er sikret via overført løn fra den kidnappede forsørger. Det gælder især søfolk, der kommer fra lande, der ikke som i Danmark har adgang til sociale ydelser. Regeringen vil imidlertid ikke lovgive om, at rederierne skal forsikre sig, så de er dækket ind med både løsesum og mod kidnapning.

I kaprings- og kidnapningssager, hvor danske interesser er involveret, følger Udenrigsministeriets Borgerservice i dag sagerne tæt og Politiets Efterretningstjeneste fungerer som en slags rådgiver for Borgerservice.

Rederiet Shipcraft har solgt gidselskib

Høje straffe til pirater fanget af danskere

Risk Intelligence: Nigeria stabilt trods nye kidnapninger

Skibe bruger ulovlige vagter ved Vestafrika 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens vigtigste historier på ShippingWatch

En bestemt dag i 2016 kan blive afgørende i Dan-Bunkering-sagen, pres på verdens forsyningkæder får store import-virksomheder til at lede efter alternativer, topchefer ser opsving fortsætte ind i 20'erne, fem Maersk-officerer suspendet.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs