KfW-chef: Tysk shippingkrise vil fortsætte ti år endnu

Om ti år vil der være mange færre tyske redere og skibe på markedet, vurderer finansdirektør Carsten Wiebers fra KfW IPEX, der er verdens fjerdestørste udlåner til den tyske shippingbranche.
Foto: Stena Bulk
Foto: Stena Bulk

Den krise, man de seneste år har set i tysk shipping, har formentlig ikke nået sin bund endnu. Der skal mange flere skibe ud af markedet, ligesom rederne formentlig også vil blive færre, fortæller Carsten Wiebers til Lloyd's List.

"Antallet af skibe og antallet af tyske redere skrumper. De tilføjer ikke ny tonnage. Det har stået på i fem år og vil formentlig fortsætte i ti år mere. Den relative betydning af tysk skibsfart er på vej ned, og med den også tysk skibsfinansering. Det er en temmelig logisk effekt," siger Carsten Wiebers til Lloyd's List.

Som flere andre i den tyske shippingbranche tror finansdirektøren på, at øget konsolidering mellem de mange tyske rederier, vil kunne være en redning for branchen.

"Jeg har håbet på dette i fem år. Der er betydningsfulde personer, der ville kunne indlede en sådan proces, men det tager lang tid. Jeg opgiver aldrig håbet, men jeg kan ikke sige nu, at vi er på bunden, og at de til sidst har indset det og ønsker at bevæge sig fremad og sikre deres arv til de næste generationer. De taler om det, men jeg kan ikke se nogen gøre det," siger Carsten Wiebers til Lloyd's List.

KfW IPEX er selv på udkig efter nye forretningsmuligheder i shippingbranchen og går hovedsageligt efter offshore- og krydstogtmarkedet.

Küehne: Singapore-rederi skal med i fusion med Hapag-Lloyd  

Tyske banker lader skibene sejle

Tyske tvangssalg skaber bekymring 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også