Carnegie: 15. marts bliver D-dag for rederierne

Faldet på næsten 10 procent på spotraterne mellem Asien og Europa gør de varslede stigninger på containerfragt mellem de to kontinenter endnu mere vigtigt, mener Carnegie.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

Spotraterne mellem Asien og Europa faldt markant i denne uge. Det har kun understreget vigtigheden af tallene for næste uge, der vil vise, om rederierne har haft succes med de generelle ratestigninger, der er annonceret per 15. marts. Raterne mellem Asien og Europa faldt med 9,5 pct. til 999 dollar i ugen, der slutter i dag, fredag. Det var første gang raterne dykkede til under 1000 dollar siden starten af december og et fald på 42 pct. siden årets top i starten af januar. Maersk Line, samt flere konkurrenter, har dog annonceret ratestigninger på ruten fra næste fredag. For Maersk Lines vedkommende med 600 dollar.

"Den 15. marts bliver en form for D-Dag for Maersk Line og de andre rederier, når det kommer til raterne. De annoncerede ratestigninger bliver i endnu højere grad afgørende for at genskabe indtjeningen efter de store fald, vi har set på det seneste i spotraterne, siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Carnegie, Stig Frederiksen, til Ritzau Finans og fortsætter:

"Faldene bestyrker os i vores forsigtige estimater for spotraterne i 2013. Men ratestigningerne er afgørende for Maersk Line, så vi mener også, at hvis de ikke får succes med næste uges, vil de prøve igen senere.

Prisdisciplin fastholdes

Ruterne fra Asien til Europa stod i 2012 for 24 pct. af Maersk Lines samlede volumener ifølge årsregnskabet. Rederiet gav et overskud på 461 mio. dollar mod et underskud på 553 mio. dollar i 2011, der var præget af en hård priskrig, der sendte spotraterne ned i nærheden af 500 dollar.

Stig Frederiksen venter dog ikke, at en reel priskrig om markedsandele vil bryde ud igen.

"Jeg kan ikke se nogle grunde til, at man ikke skulle fastholde prisdisciplinen i markedet. Lektien fra sidste priskrig var, at alle taber penge. Sidste gang kom de fra et godt år med fornuftige overskud. Nu skulle de gå ind i en priskrig efter et år med underskud for mange af aktørerne, siger Stig Frederiksen.

For at følge udviklingen skeler Stig Frederiksen mod rateudviklingen og ikke mindst kapaciteten i markedet. Rederierne er, med svag efterspørgsel og meget ny kapacitet på vej i markedet, nødt til at være enige om at fjerne kapacitet, hvis raterne skal holdes på et fornuftigt niveau.

"Tilpasninger af kapaciteten bliver et utroligt vigtigt punkt. Justerer man ikke kapaciteten og tager skibe ud, så har man ingen chance for at styre raterne. Det er deres eneste redskab, når efterspørgslen er svag. Derfor tror jeg også, at man kommer til at se en relativt stor stigning i oplagt kapacitet."

Maersk Line: Ratedyk afløses af pæne stigninger 15. marts

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også