ShippingWatch

Straits Tankers: Alle har vækststrategi som Star Tankers

Jesper Bo Hansens udmeldinger om betydelig vækst i Star Tankers i løbet af de kommende år, får ikke hans tidligere kollega fra Torm-tiden og nuværende konkurrent, adm. direktør i Straits Tankers Søren Steenberg Jensen, til at ryste i bukserne.

Foto: Privat

Star Tankers poolen skal i løbet af de næste par år gå fra 29 til 40 skibe. Et ambitiøst vækstmål, men ikke noget, der rykker styrkeforholdet mellem de eksisterende pool i markedet, fortæller Søren Steenberg Jensen, adm. direktør i Straits Tankers, til ShippingWatch.

"Jeg må sige, at Star Tankers ikke har nogen ambitioner, som andre i markedet ikke også har. Deres strategi ligner den, vi har, om at sikre stabil vækst i kerneforretningen og så udvide på de relaterede muligheder," siger han med henvisning til, at Star Tankers, som traditionelt har været stærke på dirty tank, gerne vil være stærkere på clean, mens Straits Tankers står i den omvendte situation.

Markedet for tankselskaberne er hårdt, og det er kun naturligt at rederne afsøger markedet for pools for at finde den bedste kombination af god indtjening og lave priser. For at tiltrække kunderne har Star Tankers valgt en model med bankfinansieret arbejdskapital og bruttokommission hvilket hiver prisen op på deltagelse i den pool. Straits Tankers, der er et joint venture mellem danske Hafnia og japanske MOL, kører forretningen med lave omkostninger og nettokommission, og poolen har nogle af markedets laveste priser pt.

Søren Steenberg Jensen mener, at poolmarkedet er temmelig stabilt, men understreger samtidig, at markedet er specielt.

"Pools er en forretningsmodel, hvor rederne kan trække sig med kort varsel. Det er lige så nemt som at opsige en lejebolig. Derfor er der pres på for at imødekomme kundernes ønsker, og levere den bedste indtjening," siger han til ShippingWatch.

Tank-pool jagter investeringer fra kapitalfonde 

Star Tankers vil opbygge flåde på 40 tankskibe

Ti nye skibe skal styrke Hafnia-pool i 2013 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs