ShippingWatch

Star Tankers vil opbygge flåde på 40 tankskibe

Den amerikanskejede tankpool Star Tankers regner med at vokse i de kommende år. Fordi poolen kan levere kvalitet og sikre afkast til ejerne, fortæller den danske direktør Jesper Bo Hansen, tidligere direktør for Torm i USA, til ShippingWatch.

Tankmarkedets problemer kan overkommes. I hvert fald i poolen Star Tankers, der efter eget udsagn er en af verdens største operatører af panamax og LR1-tankskibe med 29 skibe i flåden og 13 partnere. Og poolen skal blive større i de kommende år, hvor man både satser på vækst i sejlads med clean og dirty tank.

Tidligere Torm-direktør ny chef for tank-pool 

”Poolen skal vokse til at blive 20-25 pct. større, end vi er i dag på antal skibe. Det er det kortsigtede mål, på sigt vil jeg gerne se, at poolen kommer tilbage til sin storhedstid, hvor den havde omkring 40 skibe i flåden, og umiddelbart skulle det også være muligt,” siger Jesper Bo Hansen, der tiltrådte som adm. direktør for Star Tankers i januar, efter mange års karriere i Torm.

Nova Tankers-topchef: Konkurrence-gen er en fordel  

Men væksten kræver en stor indsats, lægger direktøren ikke skjul på over for ShippingWatch.

”En af de største udfordringer er at sikre, at vi bliver en del af den vækst, der ligger i produkttanksegmentet. Vi vil sikre vores markedsandel, ligesom vi skal sikre at holde en profil med at have en ”blendet trade”, hvor vi både sejler clean og dirty,” siger Jesper Bo Hansen.

Fearnley: Produkttank kan være på vej ud af krisen 

En anden af de allerstørste udfordringer er at få kundernes indtjening fra poolen sikret. Mange tankredere er i vanskeligheder, som man har set det tydeligst med de store problemer i OSG, der har peget på generelle problemer i branchen.

”Flere af vores kunder, som er vores partnere, har store udfordringer på økonomien. Vi skal sikre, at vi leverer det bedste produkt for dem alle, og her er det en udfordring at have 13 pool partnere, som ikke er ejere af poolen, men som alle skal tilgodeses.”

Han tror, at netop ikke-ejerskabet fra partnernes side kan være en fordel for at drive en tank pool.

Straits Tankers satser på olietransport via Nordøstpassagen 

”Vores absolutte styrke er, at vi er en uafhængig tredjeparts-platform og på den måde kan vi arbejde lidt som et asset management selskab eller som et handelshus. Vi har en specialiseret elektronisk platform, som gør det muligt for partnerne at se deres indtjening konstant, og vi sørger for en meget transparent finansiel rapportering. I modsætning til mange andre pools, som betaler en nominel hyre til skibene. Med vores staerke kreditfaciliteter betaler vi ud fra aktuel indtjening og ikke kun indbetalt fragt til kunderne hver måned. Det sikrer et stærkt cash flow, som jeg ved mange partnere er interesserede i,” siger Jesper Bo Hansen.

Star Tankers konkurrerer på det svingende tankmarked med blandt andre Scorpio Tankers, der for tiden investerer stort i øko-skibe, med Jacobs Tankers fra Tyskland, Global Tanker Pool og danske Straits Tankers.

Torm tvinges til skibssalg og nedjustering

Ti nye skibe skal styrke Hafnia-pool i 2013

Nye tankpools giver vækst-potentiale til Genmar 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs