VLCC-udvikling truet af voksende ordrebøger

VLCC-markedet vil se skidt ud i endnu et års tid, vurderer analysehuset Poten & Partners. Markedet lider af for meget tonnage, og samtidig falder raterne for supertankerne.

Analysehuset Poten & Partners er pessimister over for det kommende år på VLCC-markedet. Raterne er presset og for meget tonnage er på vej uden et glimt af højere efterspørgsel på olie i syne, skriver Hellenic Shipping News.

"Der har været få bemærkelsesværdige ordrer på VLCC'ere indtil videre i 2013, og med et træk, som vi ikke tidligere har forudset, er ordrebogen for VLCC'ere begyndt at vokse kraftigt og har nu nået 83 fartøjer eller cirka 13,5 pct. af den samlede flådestørrelse. Spørgsmålet er stadigvæk: hvorfor fortsætter de store ordrer på trods af en vedvarende dyster indtjening?" skriver Poten & Partners og forsøger selv at give svaret, idet de peger på, at mange bestillinger foretages af regeringer og andre statslige selskaber, som ønsker at købe, når markedet er på et lavpunkt for at komme bedre tider og rater i møde.

Det dårlige marked kræver meget af rederne, der burde holde disciplinen, vurderer analysehuset.

"Det er nødvendigt for ejerne at være yderst disciplinerede for at få tømmermændene efter det sidste årtis indkøb til at stilne af og få udbud-efterspørgsels-dynamikken til at nå et niveau, der understøtter en mere robust indtjening. Mens tempoet i leverancerne faldt i 2012, tyder den nuværende ordrebog på, at leverancerne skulle begynde at tage fart igen i 2013," skriver Poten & Partners ifølge Hellenic Shipping News.

Hanne B Sørensen: Der er 70 VLCCere for meget 

Drewry: Indtjeningen for tankskibe faldt med 27 pct i januar

Maersk: Fortsat skepsis i tankmarkedet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også