Platou: Containerrateløft kommer ikke til at holde helt

Containerrederiernes meldinger om rateløft fra 15. marts kommer til at fungere som et middel til at holde raterne stabile. Både Maersk Line og MSC forventer ratestigninger til 1580 USD pr. teu i marts. Platou forudser, at ratestigningen ikke vil kunne holde sig så højt og i stedet finde et leje på mellem 1200 og 1400 USD.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Containerrederierne har planlagt en generel ratestigning fra 15. marts, hvor Maersk Line har meldt ud, at man vil hæve raterne pr. teu med 600 USD, mens MSC forventer en stigning på 650 USD pr. teu. Det betyder, at raterne vil komme op på 1580 USD pr. teu i marts og stige til 1670 USD pr. teu i april og dermed vidne om et succesfuldt ratehop.

Men ratestigningen vil møde forskellige problemer:

"I modsætning til sidste år, står rederne over for dårligere forhold med rekordhøje leveringer på nybygninger i år og stadig en langsom eller negativ vækst i handelsvoluminerne. Det finansielle rod, mange rederier oplevede sidste år, har også løsnet sig lidt, hvilket betyder at kapacitetsdisciplinen kan være lavere. Vi forventer, at den globale ratestigning er et middel til at undgå yderligere ratefald, for eksempel at holde raterne stabile over cash break-even," skriver Platou i en mindre analyse.

Platou forudser en højere udnyttelse af skibene i år end sidste år og dermed et break-even rateniveau på 1200 USD pr. teu på Asien-Europa. Det får derfor Platou til at regne med, at rederierne vil opnå et rateniveau, der kan holde sig i intervallet 1200-1400 USD pr. teu.

Endnu et storrederi slutter sig til rateløft 

SeaIntel: Overkapaciteten flytter til nye ruter 

Nykredit: Ny ratekrig på container i 2013 "absolut mulig" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu