Mærsk forlænger suspendering af Asien-Europa-rute

En af Maersk Lines containerruter mellem Asien og Europa, den såkaldte AE9-tråd, hives ikke tilbage i drift efter det kinesiske nytår, som det ellers var planlagt.
AF RITZAU FINANS

Efter planen skulle den såkaldte AE9-tråde, en af Maersk Lines containerruter mellem Asien og Europa, i drift igen efter det kinesiske nytår. Men sådan går det ikke, lyder det nu fra selskabet i en pressemeddelelse.

I et forsøg på at holde kapaciteten nede på ruten holdes AE9 ude af drift indtil April.

Og når den vender tilbage til havene, bliver det som en blanding af AE9-ruten og den hidtidige TP7-rute, som sejler mellem Asien og den amerikanske vestkyst. Det sker for at give plads til de kommende gigantiske Triple E-skibe, som fases ind i netværket med effekt fra juli, skriver Maersk Line i sit ugentlige nyhedsbrev.

Suspenderingen af AE9 gør, at Maersk Line fortsat har 21 pct. mindre kapacitet på Asien-Europa-ruterne i forhold til februar 2012. Dermed er rederiet tilbage på samme niveau som i efteråret 2012, hvor AE9 i første omgang blev suspenderet fra midten af oktober til midten af december.

"Den samlede handelsvolumen efter det kinesiske nytår ventes at falde i første halvdel af 2012, og økonomierne i Europa og Asien har fortsat stagnerende vækstudsigter. Maersk Line tager de nødvendige skridt for at justere til den blødere efterspørgsel, og sørger samtidig for at sikre evnen til at fastholde sin nuværende markedsposition, også efter kapacitetsreduktionen," skriver rederiet.

/RITZAU FINANS

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez 

Maersk Line løfter også rater på Asien-Europa

Maersk og Cosco hæver rater på Stillehavet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også