ShippingWatch

PwC: Shipping forspilder CO2-muligheder

Shipping er fortsat bag efter andre industrier i forhold til afrapportering om bæredygtighed, og det kan koste dyrt i fremtiden, advarer PricewaterhouseCoopers i ny global benchmark-analyse.

Foto: Rederiforeningen

Shippingindustrien bør i langt højere grad, end tilfældet er i dag, begynde at rapportere om bæredygtighed i lyset af industriens stigende betydning for dagsordener blandt regeringer, myndigheder og hos kunder.

Opfordringen fremsættes af PricewaterhouseCoopers (PwC) i revisionsfirmaets nye Global Shipping Benchmarking Survey, der finder shipping "meget stille" i debatten, skriver Lloyd's List.

"Vores analyse viser, at shipping fortsat er bagefter andre industrier på dette område, og det kan vise sig at være en forspildt mulighed," understreger lederen af PwCs globale afdeling for shipping og havne, Socrates Leptos-Bourg, i de indledende bemærkninger.

DNV forudser markant grønnere shipping i 2020 

Ifølge PwC-undersøgelsen har shipping i udbredt omfang undladt at reagere på den seneste udvikling i forhold til CO2-udledninger i skibsfarten. Kun et ud af fem selskaber i undersøgelsen rapporterer om CO2-udledninger i selskabets seneste årsraport.

Omkring 40 procent af færgerederierne og 22 procent af containerrederierne fortæller om bæredygtighed, CO2 m.m., mens antallet falder drastisk, når det gælder tørlast, tank og offshore.

Shipping ligger generelt langt efter luftfarten, fremgår det af undersøgelsen blandt i alt 150 selskaber, hvoraf 92 procent af dem er børsnoteret.

"Vi tror, at en indsats for mere bæredygtighed vil tegne fremtiden for vindere og tabere, fordi det i stigende grad har betydning for virksomhedernes bundlinier enten direkte eller indirekte," skriver PwC.

Maersk Line hæver mål for CO2-reduktion 

DNV: Skibsfartens udledninger fordobles i 2050 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs