Chilensk rederi i stærk turnaround
![Foto: Torben Stroyer](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4706419.ece/ALTERNATES/schema-16_9/5227968%2520-%252024_02_2006%2520-%2520Sao%2520Paulo%2520%2520-%2520STROYER%2520TORBEN.jpg)
2011 var et katastrofalt år for containerrederiet CSAV, der med et gigantisk underskud på 1,2 mia. USD leverede det værste resultat blandt de 20 store containerrederier. Men på kort tid har Chiles rigeste familie, Luksic-familien, totalt ændret rederiets strategi og leveret store afkast til selskabets øvrige investorer. Det skriver Bloomberg.
Luksic-familien købte gennem sit holdingselskab aktier i rederiet i 2011, hvor kursen faldt med 82 procent, og i februar 2012 sikrede familien sig majoriteten i selskabet og sidder nu på godt 37 procent.
Maersk-chef kan ikke få øje på Brasiliens vækst
Luksic, hvis formue er skabt på kobberminer og som ifølge Bloomberg er verdens 35. rigeste, ændrede CSAVs strategi væk fra leasing til ejerskib af skibe. Og ifølge det Santiagio-baserede mæglerhus IMN Trust SA er rederiet i dag stærkt positioneret på vigtige ruter til og fra Sydamerika, der er mindre påvirket af den generelle overkapacitet på Asien-Europa, og som vil vokse mere end andre dele af verden de kommende år.
Lars Jensen fra analysehuset SeaIntel siger til Bloomberg, at CSAV begyndte at tjene penge igen, da rederiet droppede tabsgivende ruter mellem Afrika, Asien og Europa for i stedet at fokusere på ruter, der forbinder Sydamerika med resten af verden.
CSAV blev verdens 7. største containerrederi gennem en massiv udvidelse af flåden med fortrinsvis indchartrede skibe, og rederiet blev således hårdt ramt, da den globale finanskrise ramte verdensøkonomien i 2008.
"Pludselig havde rederiet en kæmpe flåde på et tidspunkt, hvor alle tabte penge og hvor fragtrater visse steder oven i købet var negative. Nu er CSAV igen blevet et mere nicheorienteret sydamerikansk rederi," siger Lars Jensen.
I 2012 ejede CSAV selv 40 procent af sin flåde. Rederiet har sit hovedkvarter i Valparaiso i Chile.
Maersk Line modtager verdens største reeferskib
SeaIntel: Stor styrke i tysk containerfusion
Væksten er udeblevet på redernes vækstmarkeder
Relaterede artikler
SeaIntel: Stor styrke i tysk containerfusion
For abonnenter
Væksten er udeblevet på redernes vækstmarkeder
For abonnenter