ShippingWatch

Søfartens minister: DIS og tonnageskat er afgørende

Søfartens minister, erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF), er nu tæt på at give en garanti for DIS og tonnageskat – uden alligevel at give den. ShippingWatch har interviewet ministeren.

Foto: NIELS HOUGAARD

Presset på erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) for offentligt at give en garanti for at bevare DIS og den danske tonnageskat får nu ministeren til at give sin fulde opbakning til, at dansk søfart har konkurrencedygtige rammer. Men en klokkeklar melding om, at der ikke skal pilles ved DIS og tonnageskatten bliver det ikke til.

”Jeg er enig i, at Danmark fortsat skal tilbyde den maritime sektor stabile og attraktive rammebetingelser. Det gælder ikke mindst i forhold til tonnageskat og beskatningen af søfarende på DIS-skibe,” som ministeren formulerer det på et spørgsmål fra ShippingWatch.

De seneste dage har den borgerlige opposition og især Venstre presset Annette Vilhelmsen for at tilkendegive, at hun ikke agter at forringe grundpillerne i rederiernes rammevilkår, DIS og tonnageskatten. I fredags indkaldte Venstre ministeren i samråd om sagen, og dermed kommer hun igen til at svare på det prekære spørgsmål, lige som under høringen i torsdags om regeringens blå vækstpakke. Her afviste ministeren at give en garanti for at bevare DIS og tonnageskatten, men sagde samtidig, at hun ”ikke stod og afskaffede noget.”

Venstre kalder minister i samråd om DIS og tonnageskat

Venstre kræver garanti for DIS og tonnageskat

Venstre: Maritim konkurrence skal styrkes 

Hvordan kan rederierhvervet sikres bedre vilkår?

”Danmark er en stærk søfartsnation, og vores rederier er blandt de førende på de internationale markeder. Regeringen offentliggjorde en Vækstplan for Det Blå Danmark kort før jul. Vækstplanen indeholder 38 konkrete initiativer, som bl.a. skal skabe bedre vilkår for rederierhvervet. På baggrund af min dialog med erhvervet er jeg overbevist om, at tiltagene vil bidrage til at give rederierne - og virksomhederne i hele Det Blå Danmark - bedre vilkår,” lyder det fra ministeren.

Hvordan kan underleverandørindustrien blive styrket?

”Regeringen vil bidrage til, at danske udstyrsvirksomheder får del i den voksende globale efterspørgsel efter grønne maritime løsninger. Vi har afsat 20 mio. kr. til at støtte konkrete grønne maritime demonstrationsprojekter, som skal vise, at de grønne løsninger også virker i praksis. Vi har f.eks. afsat midler til at etablere et partnerskab for såkaldt maritimt retrofit. Målet er at udvikle nye løsninger, som kan gøre eksisterende skibe mere klima- og miljøvenlige,” siger Vilhelmsen.

Et af ønskerne fra den maritime klynge i Danmark, har været en mere effektiv markedsføring af det blå erhvervsliv i udlandet. Annette Vilhelmsen understreger da også over for ShippingWatch, at en betydelig konference inden for det maritime område med fokus på miljøløsninger stadig er den del af planen eller en ”stor maritim konference om grøn skibsfart, som kan skabe international opmærksomhed om danske maritime miljø- og klimavenlige løsninger og markedsføre Danmark som grøn maritim nation.”

 

Hvad vil ministeren gøre for at få flere udenlandske virksomheder inden for det blå erhvervsliv til Danmark?

”Det er helt afgørende, at danske og udenlandske virksomheder har lyst til at være her og samtidig vokse og skabe nye arbejdspladser i Danmark. Vi vil sætte ind over en bred front, blandt andet med offentlig service og administrative lettelser. Men vi skal også sælge Danmark som en maritim nation, og det skal vi blive bedre til. Det er vores ambition, at indsatsen skal skabe nye arbejdspladser - også produktionsarbejdspladser - i Danmark. Konkret vil vi etablere én myndighedsindgang for maritime virksomheder, hvor virksomhederne kan få hjælp og vejledning i forhold til at etablere sig i Danmark. Vi vil også opsøge udenlandske maritime virksomheder for at gøre opmærksom på, hvad Danmark har at tilbyde,” påpeger Annette Vilhelmsen.

Hun forklarer, at regeringen har opstillet tre overordnede visioner for Det Blå Danmark i vækstplanen: For det første skal Danmark være Europas maritime centrum, for det andet er grønne løsninger fremtiden for Det Blå Danmark og for det tredje skal væksten i den maritime klynge understøttes af stærke danske kompetencer. EU kan blive en løftestang for dansk kvalitetsskibsfart, mener hun:

”Søfarten er et globalt erhverv. Det er derfor vigtigt, at reguleringen af den internationale søfart sker med udgangspunkt i internationale regler, herunder ikke mindst regler vedtaget i FN's søfartsorganisation, IMO. Her kan vi sammen med resten af EU fremme en dagsorden med fokus på global kvalitetsskibsfart og lige konkurrencevilkår for søfarten. Vi vil også fra dansk side fortsat støtte op om EU-initiativer, som styrker den maritime sektor i EU. Vi vil fx arbejde for, at reguleringen af søfartsområdet sker på en så administrativ let måde som muligt. Konkret støtter vi arbejdet med Blue Belt projektet, som skal reducere de administrative byrder, når der transporteres varer af søvejen mellem EU-lande. Vi vil også arbejde for at sikre adgang til vigtige markeder for danske maritime virksomheder. Og vi vil arbejde for at fastholde et europæisk fokus på kvalitetsskibsfart, hvor konkurrenceevne, sikkerhed og hensyntagen til miljøet kan gå hånd i hånd.”

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs