Konsulenter: Sådan sikres grøn ophug
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4874163.ece/ALTERNATES/schema-16_9/29932264%2520-%252030_06_2012%2520-%2520India%2520Exxon%2520Valdez%2520-.jpg)
I næste måned skal Europaparlamentarikerne i Miljøudvalget diskutere, hvorvidt en finansiel mekanisme skal være en del af en mere ansvarlig skibsophugning.
I en ny rapport fra et hollandsk økonomisk konsulentbureau, Profundo, argumenterer man for, at en sådan mekanisme ikke kun er juridisk forsvarlig, men derimod decideret nødvendig for at sikre en mere grøn skibophugning i fremtiden, skriver NGO'en Shipbreaking Platform i en meddelelse.
Shipbreaking Platform har tidligere efterspurgt netop dette, og ifølge dem giver rapporten tre alternative modeller at gribe tiltaget an på: En fond finansieret af rederne gennem afgifter, der opkræves i EU-havne, en livsforsikring på skibene eller en opsparingskonto koblet til en særlig fond, som er specifikt målrettet finansiering af ophugning af ældre skibe.
Ordføreren for Miljøudvalget, Carl Schlyter, fortalte tidligere i januar til ShippingWatch, at der i udvalget er politisk samling for en eller anden for finansiel mekanisme. Selv har han i en betænkning, der skal diskuteres i udvalget til februar foreslået en ophugningsafgift i alle EU-havne.
Miljøordfører: EU-skrotningsfond skal være flagneutral
Relaterede artikler
Miljøordfører: EU-skrotningsfond skal være flagneutral
For abonnenter
Dansk ophugger: EU bør rydde op i egne rækker først
For abonnenter
NGO: Store mangler i EU-forslag om ophugning
For abonnenter