Eurotunnel regner med halvandet års underskud på rederi

Eurotunnel, der står bag den nye operatør på Den Engelske Kanal, My Ferry Link, kalkulerer med et underskud de første 18 måneder i forbindelse med opstarten, skriver Lloyd´s Loading List.com.

My Ferry Link, der med Eurotunnel i ryggen har kastet sig ud i færgedrift på Den Engelske Kanal i konkurrence med bl.a. DFDS, kommer til at koste sin ejer dyrt det første halvandet år. Ifølge Lloyd´s Loading List.com regner Eurotunnel med at miste 25 millioner Pund på overfarten de første 18 måneder.

"Enhver forretning, der starter op fra scratch, mister penge i opstartsfasen, og her er MFL ingen undtagelse," siger en talsmand for Eurotunnel og tilføjer:

"Tabene var indkalkuleret fra start, så derfor kan man ikke sige, det er uventet."

Hun sagde ikke noget om, hvorvidt de forventede tab vedrører vedligeholdelsen af de tre tidligere SeaFrance færger, Berlioz, Rodin og Nord Pas de Calais i forbindelse med leasing-aftalen til My Ferry Link eller om de drejede sig om direkte økonomisk støtte i forbindelse med opstarten.

En artikel i franske medier for nylig påpegede ifølge Lloyd´s Loading List.com, at rederiet nyder godt af fordelagtige leasingaftaler. Til det siger talsmanden, at "da MFL er et datterselskab , er det slet ikke relevant at tale om fordelagtige betingelser."

DFDS: Vi kan ikke forhandle priser med konkurrenten 

DFDS-konkurrent optrapper slaget i Den Engelske Kanal

Analytikere: DFDS presset i Nordsøen og kanalen 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også