Overkapaciteten voksede i 2012

Overkapaciteten på det globale containermarked tog til i 2012. Den samlede globale containerflåde voksede med seks procent, skriver Alphaliner.
Foto: Port of Gothenburg
Foto: Port of Gothenburg
AF RITZAU FINANS

I alt stod 297 containerskibe med en samlet kapacitet på 809.000 tyvefodscontainere, teu, uden arbejde ved udgangen af december. Det svarer til 5 pct. af den samlede globale containerflåde. Der er dog store forskelle mellem udviklingen i de enkelte segmenter.

De store containerskibe med en kapacitet over 7500 teu har været genstand for voksende efterspørgsel, og kun fire skibe var ledige ved udgangen af december mod 12 skibe året før.

Derimod er skibe med en kapacitet på 3-5000 teu ramt af svære markedsvilkår. Antallet af ledige skibe i dette segment steg med et dusin til 83 i 2012. Det på trods af, at hele 33 skibe med en kapacitet på 3-4500 teu blev sendt til skrot sidste år, hvilket er helt på niveau med rekordåret 2009.

Med særlig fokus på A.P. Møller - Mærsk konstaterer Alphaliner, at Maersk Line formåede at reducere antallet af ledige skibe til ni fra 12. Samtidig ventes Maersk Line at finde arbejde til flere af de ledige skibe i januar, fordi rederiet i december genoptog AE9-servicen mellem Asien og Europa.

Den samlede globale containerflåde var ved udgangen af december på 16,34 mio. teu. Det var en stigning på 6 pct. fra året før. I alt blev der leveret nye skibe med en kapacitet på 1.255.900 teu. Skibe blev opgraderet med sammenlagt 18.000 teu, og der blev taget 351.000 teu ud af drift. Netto voksede den globale containerflåde dermed med 921.100 teu i 2012, konstaterer Alphaliner.

RITZAU FINANS

Disciplinen udfordres igen i 2013 

2012 et godt aktieår for næsten alle rederier

Nyhedsbrev: Overkapacitet og Asien-Europa-problemer i 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også