Bankerne stærkt eksponeret i forgældede rederier

Bankernes tab på stærkt forgældede shipping-selskaber har nået astroniomiske højder og befinder sig  i niveauet 23 mia USD eller over 120 mia. kroner.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Bankernes tab på stærkt forgældede shipping-selskaber har nået astroniomiske højder og befinder sig  i niveauet 23 mia USD eller over 120 mia. kroner. Det viser en opdateret liste fra investeringsbanken  Nomura, skriver Lloyd's List.

I de værste tilfælde er visse selskabers gæld 4-cifret i gældens procentvise andel af deres aktiver. Det er selskaber som Eitzen Chemical, det krakkede Korea Line og Chang Jiang Shipping Group Phoenix, Kinas største indlandsoperatør.

Opmærksomheden retter sig dog især mod  europæiske selskaber som norske Frontline DER (762 pct.) og amerikanske General Maritime (569 pct.) , der er under konkursbeskyttelse i Chapter 11.

Og sydkoreanske Hanjin Shipping (390 pct.) vejer tungt på listen. Det samme gør Seaspan (360 pct.), danske Torm (332 pct.) og det indonesiske kemikalietankskibsrederi Berlian Laju Tanker.

Tallene er indsamlet fra Bloomberg på baggrund af rederiernes seneste finansielle resultater, og situationen kan have ændret sig inden for de seneste måneder, påpeger Nomura.    

Krisen i shipping kan kræve sit største offer 

Danske Bank: Vi skærer ned på shippinglån 

Analyse: 2 ud af 3 tyske containerskibe er i problemer 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også