ShippingWatch

Flere skibe undgår Suezkanalen

Krisen i shippingindustrien og truslen fra pirater ved Afrikas Horn og i dele af Det Indiske Ocean får adskillige rederier til at spare omkostningen ved passage af Suez-kanalen og i stedet tage den lange tur syd om Afrika. Det vurderer Leth Suez.

Suezkanalen
Foto: Josef Polleross

Krisen i shippingindustrien og truslen fra pirater ved det Afrikas Horn og i dele af Det Indiske Ocean får adskillige rederier til at spare omkostningen ved passage af Suez-kanalen og i stedet tage den lange tur syd om Afrika.

»Blandt redere og operatører bliver der konstant regnet på, hvad der bedst kan betale sig. Ingen kan sige entydigt, om det er det dårlige marked i shipping eller pirattruslen, der også er med til at forøge den samlede omkostning ved Suez-passagen, som får redere til at sejle den langt længere distance syd om Afrika. En tur, som typisk tager mellem 7 og 10 dage ekstra,« siger operation manager Jacob Guldager, Leth Suez i København, der er agent for Suez-kanalen:

»Den pris, du betaler i leje for en Capesize (store tørlastskibe) har i min tid kostet fra nul til 200.000 USD om dagen. I et marked, hvor den koster 200.000 USD, er der ingen tvivl om, at skibet går igennem Suez. Men i et marked, hvor skibet kun koster 5.000 USD om dagen, er der masser af tid. Også selv om brændstoffet er dyrt,« siger Jacob Guldager, der understreger, at det er helt centralt, at pirater ikke er lykkedes med kapringer i mange måneder:

»For mange redere er det vigtigt at beskytte sine søfolk og de store værdier, de sejler med.«

Den samlede pris

Med rekordlave rater og lave charterpriser på skibe i disse år, er omkostningen ved at sejle gennem Suez isoleret set vokset eksplosivt. Men prisen for eksempelvis en Capesize på ca. 350.000 USD for at sejle gennem Suez-kanalen er den samme, som den har været i årevis. Men dertil skal i dag lægges omkostninger i forbindelse med pirateri. Det er en højere forsikringssum for skibet og bevæbnede vagter om bord.

Et vagthold koster ca. 4.000 USD om dagen. Et skib fra Asien til Europa tager typisk vagterne ombord på Sri Lanka. Vagterne er om bord hele vejen op til Suez, og det er en rejse på ca. 12-14 dage under de nuværende sejladsrestriktioner.

jakob guldager.jpg

»Typisk skal en reder eller operatør regne med, at det i dag koster ca. 150.000 USD oven i prisen, canal tolls, for at sejle gennem Suez-kanalen. Samtidig må skibet også forvente at bruge længere tid i forhold til den direkte rute. Når først skibet er kommet ind i Det Indiske Ocean er der igen restriktioner, der skal overholdes,« siger Jacob Guldager.

Alt i alt en samlet pris på ca. 500.000 USD for at passere igennem Suez-kanalen. I dag ser Leth Agencies’ agenter i Suez stort set ikke en Capesize, der kommer fra Australien mod Europa, længere.

Øget aktivitet på sikkerhed

For norsk-ejede Leth Agencies, der har været etableret i København siden 2005, og som også har været agent for Panama-kanalen siden 2006, har de ringe markedsforhold i shippingindustrien betydet færre kunder i Suez. Omvendt har vagtselskaberne i mindre udstrækning kompenseret Leth Agencies.

Virksomheden arbejder med omkring 50 sikkerhedsselskaber, typisk britiske soldater fra Special Air Service (SAS), og Leth har som en af de største agenter i Suez et samarbejde med egyptisk militær. Våbnene, der tilhører vagtselskaberne, opbevares i et såkaldt våbenhotel.

Leths aktivitetsniveau i forbindelse med pirattruslen illustreres bl.a. af, at alene Leth Agencies har ca. 300 overnatninger om måneden for sikkerhedsvagter på det lokale hotel Radisson Blu.

Leth: Flere tomme skibe igennem Suez

Kun ét somalisk piratangreb i tredje kvartal

Mærsk overvejer investering i Suez

 

 

 

Forsiden lige nu

Sirius-sag kan trække ud i årevis: "Det er komplekst"

Tre uger efter det sidste retsmøde venter Sirius Shipping fortsat på en afgørelse i sagen om brud på udlændingeloven. Der kan dog gå flere år, før sagen bliver afgjort, hvis den ender med at blive sendt videre til EU-Domstolen.

Her er ugens vigtigste historier på ShippingWatch

Ugen på ShippingWatch bød på flere Maersk-overskifter med kapitalmarkedsdag og nye oplysninger om Hamburg Süd. Samtidig præsenterede J. Lauritzen regnskab, mens erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) kom med en markant kritik af sydkoreansk statsstøtte.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere