Clarkson: Priser på containerskibe de laveste siden 2003

Overkapaciteten på containermarkedet er ikke kun af det dårlige. Priserne på containerskibe er de laveste siden februar 2003, ifølge Clarkson.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

Priserne på at få bygget et containerskib i Asien er de laveste siden februar 2003, fremgår det af tal fra det britiske analysehus Clarkson. Alene siden september 2011 er priserne faldet med 22 procent til et indeks på 74, som ikke set lavere i næsten ti år. Ifølge Clarkson er det den lave ordreindgang, der få de asiatiske værfter til at sænke priserne voldsomt i forsøget på at sikre sig bygniing af ny tonnage.

Efter at der blev bestilt seks skibe i august er den samlede investering i nye containerskibe i år oppe på 3,4 mia. USD, samtidig med at verdens ti største skibsværfter målt på kapaciteten har ordrer på bygning af containerskibe med plads til i alt 2,78 mio. TEU. Tilgangen til markedet er derfor fortsat for stor i forhold til efterspørgslen, påpeger Clarkson.

"De foreløbige forecasts peger på, at container-trafikken vil stige med 4,9 procent i år efter en stigning sidste år på 7,2 procent. Tilgangen (af tonnage, red.) vurderes at sige med 6,6 procent i hele 2012 efter en stigning sidste år på 6,7 procent. Det indikerer, at det overordnede globale udbud vil være en del større end væksten i efterspørgslen," påpeger Clarkson og henviser til de forskellige initiativer fra rederiernes side for at skabe balance i markedet, såsom slow steaming og reduktion af kapaciteten på diverse ruter.

Maersk Line planlægger radikal reduktion af skibe

Alphaliner: Redere er låst i kamp om markedsandele

Hullet prisdisciplin giver nyt ratefald på Asien-Europa 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også