En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
25.09.2012kl. 07.01

Alphaliner: Redere er låst i kamp om markedsandele

De store container-rederiers appetit på vækst er usvækket trods den dybe krise siden 2008, og flere redere er vendt tilbage til omfattende nybygningsprogrammer. Det viser en ny analyse fra Alphaliner tirsdag.
Foto: Maersk Line
af OLE ANDERSEN

Verdens 21 store containerrederier er fastlåst i en kamp om markedsandele på grund af tilgangen af ny tonnage. Trods  krisen er rederiernes appetit for vækst usvækket, skriver Alphaliner tirsdag.

Alm. Brand om Maersk: På et tidspunkt rammer virkeligheden aktionærerne 

"Lehman Brothers' kollaps i september 2008 markerede et kritisk vendepunkt for containerindustrien. De svagere markedsforhold og vanskeligheder med at fremskaffe finansiering til nye skibe, fik nogle redere til at nedtone deres ambitiøse vækstplaner. Resultatet af dette er, at den samlede ordrebog faldt fra 57 procent af den eksisterende flåde i september 2008 til 22 procent i september 2012. Trods dette har de førende 21 rederier føjet 3,5 mio. teu i ny kapacitet til flåden i løbet af de sidste fire år, hvilket svarer til en årlig vækst på 7,2 procent. Og sammensætningen blandt de 21 containerrederier er uforandret," skriver Alphaliner i sin analyse:

"Franske CMA CGM er det seneste containerrederi, der har genoptaget et nybygningsprogram på i alt ti 9.200 teu skibe fra et kinesisk værft. Chilenske CSAV er i forhandlinger med flere værfter om ordrer på op til 20 9.200 teu skibe, mens UASC overvejer at bestille en serie af nye 18.000 teu skibe," noterer Alphaliner. Sidstnævnte har ca. samme størrelse som de kommende Triple-E (foto) til Maersk Line.

Fearnley: Priskrigen er skudt i gang på Asien-Europa 

Alt i alt udgør den samlede nye kapacitet, som top 21-rederierne har bestilt siden 2009 i alt 2,36 mio. teu inklusiv indchartrede skibe på langtidskontrakter. Det repræsenterer 22 procent af flåden eller det samme, som rederierne opererede i september 2008, da markedet og konjunkturerne var på sit højeste.

Maersk Lines Triple E

Maersk Line topper Alphaliners top 21-liste over rederiernes ordrebøger siden 2009. Næste år indsætter Maersk Line seks nye Triple E-skibe i en serie på i alt 20. Drewry vurderede i foråret over for ShippingWatch, at alene truslen om skibenes ankomst forklarer de vanskeligheder, som verdens ledende containerrederier er bragt i.

”Alene bestillingen af disse skibe har haft en dramatisk effekt på markedet og har fået konkurrerende rederier til at skynde sig med at bestille tilsvarende store skibe. Det har skabt en situation med vedvarende overkapacitet og volatile fragtrater og har utvivlsomt opmuntret til en kamp om markedsandele og sidste års ratekollaps, da rederierne forsøgte at øge deres kritiske masse for at retfærdiggøre deres investeringer i disse store skibe,” sagde analysechef Martin Dixon fra det internationale analysefirma Drewry i maj til ShippingWatch.

Kina efterlyser ny shipping-dagsorden 

Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014 

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    Kina efterlyser ny shipping-dagsorden

    For abonnenter

  • Foto: Hanjin

    Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014

    For abonnenter

  • Foto: APM Terminals

    Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Åben dør-ordning for havvind er sat i bero, og det er alvorligt for grøn omstilling, siger energiminister.
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab
Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Læs også

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for shipping – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge