ShippingWatch

Alphaliner: Redere er låst i kamp om markedsandele

De store container-rederiers appetit på vækst er usvækket trods den dybe krise siden 2008, og flere redere er vendt tilbage til omfattende nybygningsprogrammer. Det viser en ny analyse fra Alphaliner tirsdag.

Foto: Maersk Line

Verdens 21 store containerrederier er fastlåst i en kamp om markedsandele på grund af tilgangen af ny tonnage. Trods  krisen er rederiernes appetit for vækst usvækket, skriver Alphaliner tirsdag.

Alm. Brand om Maersk: På et tidspunkt rammer virkeligheden aktionærerne 

"Lehman Brothers' kollaps i september 2008 markerede et kritisk vendepunkt for containerindustrien. De svagere markedsforhold og vanskeligheder med at fremskaffe finansiering til nye skibe, fik nogle redere til at nedtone deres ambitiøse vækstplaner. Resultatet af dette er, at den samlede ordrebog faldt fra 57 procent af den eksisterende flåde i september 2008 til 22 procent i september 2012. Trods dette har de førende 21 rederier føjet 3,5 mio. teu i ny kapacitet til flåden i løbet af de sidste fire år, hvilket svarer til en årlig vækst på 7,2 procent. Og sammensætningen blandt de 21 containerrederier er uforandret," skriver Alphaliner i sin analyse:

"Franske CMA CGM er det seneste containerrederi, der har genoptaget et nybygningsprogram på i alt ti 9.200 teu skibe fra et kinesisk værft. Chilenske CSAV er i forhandlinger med flere værfter om ordrer på op til 20 9.200 teu skibe, mens UASC overvejer at bestille en serie af nye 18.000 teu skibe," noterer Alphaliner. Sidstnævnte har ca. samme størrelse som de kommende Triple-E (foto) til Maersk Line.

Fearnley: Priskrigen er skudt i gang på Asien-Europa 

Alt i alt udgør den samlede nye kapacitet, som top 21-rederierne har bestilt siden 2009 i alt 2,36 mio. teu inklusiv indchartrede skibe på langtidskontrakter. Det repræsenterer 22 procent af flåden eller det samme, som rederierne opererede i september 2008, da markedet og konjunkturerne var på sit højeste.

Maersk Lines Triple E

Maersk Line topper Alphaliners top 21-liste over rederiernes ordrebøger siden 2009. Næste år indsætter Maersk Line seks nye Triple E-skibe i en serie på i alt 20. Drewry vurderede i foråret over for ShippingWatch, at alene truslen om skibenes ankomst forklarer de vanskeligheder, som verdens ledende containerrederier er bragt i.

”Alene bestillingen af disse skibe har haft en dramatisk effekt på markedet og har fået konkurrerende rederier til at skynde sig med at bestille tilsvarende store skibe. Det har skabt en situation med vedvarende overkapacitet og volatile fragtrater og har utvivlsomt opmuntret til en kamp om markedsandele og sidste års ratekollaps, da rederierne forsøgte at øge deres kritiske masse for at retfærdiggøre deres investeringer i disse store skibe,” sagde analysechef Martin Dixon fra det internationale analysefirma Drewry i maj til ShippingWatch.

Kina efterlyser ny shipping-dagsorden 

Alphaliner: 1,8 mio nye teu på markedet frem til 2014 

Alphaliner: Store rederier øger kapacitet på Asien-Europa 

Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs