En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.09.2012kl. 06.02

Krigsveteraner omskoles til offshoreindustrien

Danske krigsveteraners erfaringer og evner passer til offshoreindustriens krav. Derfor forventer tidligere elitesoldat Ole Brøndum at kunne oprette en uddannelse til omskoling af veteranerne snarest.
Foto: Foto: Brian Karmark
AF ANNE CATHRINE SCHJØTT

Ole Brøndum har holdt møde med beskæftigelsesminister Mette Frederiksen om oprettelse af en uddannelse, der skal forberede soldater på at varetage opgaver i offshorebranchen.

”Offshoreindustrien har masser af jobs, og de mangler arbejdskraft. I Nordsø-offshoreindustrien regner de med at skulle bruge 60.000 medarbejdere over de næste fire år som borebisser, driftsteknikere og lignende,” siger Ole Brøndum, tidligere elitesoldat og initiativtager til uddannelsen.

Han har erfaring med oprettelse af uddannelser, da han tidligere har igangsat omskoling af veteraner til at varetage anti-piratvagtopgaver på skibe. 28 har taget anti-piratuddannelsen.

Hvis alt går efter planen, starter den nye uddannelse inden for et par måneder.

Minister bakker op

Initiativtageren beskriver mødet med beskæftigelsesministeren som meget positivt, og fortæller at hun gav sin fulde opbakning til initiativet.

”Mødet med Mette Frederiksen gik bl.a. ud på at få jobcentrene til at være mere positive over for tiltaget,” siger Ole Brøndum.

Han understreger, at offshorebranchens mangel på arbejdskraft sammen med den planlagte uddannelse vekslende mellem teori og praktik giver en sikker vej til job.

”Hun var meget positiv både over for vores antipirat-projekt og offshoreprojekt. Dem ville hun støtte så meget, hun kunne.”

Mødets primære fokus var at få kurset blåstemplet som et anbefalet selvvalgt 6 til 8 ugers kursus i jobcentrene. Det næste skridt på vejen for at få oprettet uddannelsen er et møde med rektor på Erhvervsakademi Sydvest i Esbjerg om udspillet til uddannelsen.

Rigtige kompetencer

Tanken bag den nye uddannelse er både at få krigsveteranerne i et meningsfuldt arbejde og uddanne ordensmennesker til offshoreindustrien. Soldaternes kompetencer tiltaler rederierne, siger Ole Brøndum. Hans undersøgelser viser, at rederier efterspørger disse kompetencer ved nye medarbejdere.

Soldaterne har disciplin, de laver de udstukne opgaver og gør det til tiden, de kan stå op om morgenen, og de er troværdige. Derudover er de vant til at være under officerskommando i længere perioder, hvilket de også bliver på skibe.

”Rederierne synes, det er en udmærket ide, og de kan se nogle kompetencer, de kan belønne,” siger han.

Både teori og praksis

Uddannelsen bliver tilrettelagt med veksling mellem teori og praksis. Det har en fornuftig forklaring, lyder det:

”Det er for at få veteranerne til at sidde på skolebænken, hvilket kan være svært, hvis de skal sidde der to år i træk,” siger han.

Uddannelsen koster 40.000 kr. for de første par måneder, inden veteranerne starter i praktik og derved får løn af virksomhederne. Ole Brøndum forventer, at jobcentrene vil betale for uddannelsen til veteranerne, og det er derfor, at det er vigtigt at få jobcentrene med på idéen.

”Når veteranerne er ude på eksempelvis boreplatformene, kan de finde ud af, hvor deres interesser ligger, hvorefter de kan tilmelde sig moduler i de pågældende fag på skolen,” siger han.

Omkring 200 veteraner har vist interesse for uddannelsen. Det første hold vil bestå af mellem 16 og 20 elever.

Der findes omkring 26.000 krigsveteraner i Danmark.

Danske antipirater mangler penge til rost uddannelse 

Anti-piratvirksomhed venter trecifret vækst 

Relaterede artikler:

  • Foto: Foto: Brian Karmark

    Danske antipirater mangler penge til rost uddannelse

  • Foto: Søværnet

    Anti-piratvirksomhed venter trecifret vækst

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge