ShippingWatch

Dansk skibsregister fyldt med særregler for fremmede redere

Krav om danske bestyrelsesmedlemmer i udenlandske rederier i Danmark og høje omkostninger sammenlignet med konkurrerende flagregistre er to af de barrierer, der bør fjernes, hvis Danmark skal lykkes med at tiltrække udenlandske selskaber, mener rederne og vækstteamet.

Selv om nye regler siden foråret har gjort det nemmere for selskaber at registrere skibe fra et fremmed register til et dansk register, er der fortsat en række barrierer, der bør fjernes, hvis ambitionen om at tiltrække udenlandske selskaber og rederier til Danmark. Det mener såvel regeringens maritime vækstteam og Danmarks Rederiforening.

Ifølge vækstteamets anbefalinger er der behov for en modernisering og forenkling af reglerne for skibsregistrering, f.eks. i forhold til de særlige nationalitetskrav til medlemmer af danske selskabers bestyrelse, ligesom der bør ses på mulighederne for at lade selskaber fra lande uden for EU eje skibe under dansk flag på samme vilkår, som gælder for EU-selskaber.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs