ShippingWatch

Skattesmæk efter ingeniør-ordningens bortfald

Efter torsdagens tredjebehandling står det klart, at den såkaldte ingeniørordning, paragraf 33A, afskaffes. Ordningen har hidtil fritaget udstationerede danskere for dansk skattebetaling. Erhvervslivet har protesteret forgæves.

Danske ingeniører, der arbejder i udlandet, kan godt regne med, at skattefar fremover vil snuppe en større bid af lønkagen, skriver Ingenioren.dk. Dermed har de mange protester også fra det blå erhvervsliv ikke haft den store effekt, og det undrer Frida Frost, formand for IDA.

»Vi er naturligvis skuffede. IDA – og mange andre organisationer – har jo anfægtet beslutningen, fordi vi frygter, at det vil skade Danmark på længere sigt. Verden bliver mere global for hver dag, der går, og derfor mener vi ikke, det er klogt at begrænse danske virksomheders muligheder for at arbejde internationalt,« siger Frida Frost i et skrifteligt svar til Ingeniøren Online.

Efter torsdagens tredjebehandling står det klart, at ingeniørordningen, paragraf 33A, afskaffes. Ordningen har hidtil har fritaget udstationerede danskere for dansk skattebetaling.

Lovforslaget har mødt voldsomme protester fra både organisationer og erhvervslivet. De frygter, at afskaffelsen kan svække danske virksomheders konkurrenceevne, fordi det danske skatteniveau er så højt, at de ansatte vil bede om mere i løn for at kompensere for den øgede skat.

24 erhvervsledere har kritiseret forslaget i et åbent brev til skatteministeren, og både FRI og IDA har peget på, at skatteændringen i sidste ende kommer til at koste danske arbejdspladser.

Beregninger fra FRI, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, viser, at skatteændringerne vil medføre øgede udgifter på omkring 70-100 millioner kroner årligt for rådgiverbranchen. Organisationen skønner, at omkring 250 danske arbejdspladser i branchen risikerer at blive nedlagt, da virksomhederne fremover vil foretrække udenlandske medarbejdere til opgaver i udlandet fremfor at sende danske ingeniører afsted.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs