ShippingWatch

Flere skibe gennem Nordøstpassagen

Et stigende antal skibe sejler gennem Nordøstpassagen i disse uger i forhold til i begyndelsen af året. Samtidig er Sydkoreas og Norges præsident mødtes for at diskutere, hvordan de to lande kan udnytte åbningen mellem Europa og Asien.

I de seneste par uger er flere og flere skibe sejlet gennem Nordøstpassagen. Ifølge data fra Rosatomflot er aktiviteten i Nordøstpassagen høj, og i år er der allerede blevet transporteret 749.706 ton gods, hvilket er tæt på sidste års rekordniveau på 820.789 ton. Rekordniveauet kan måske nås de resterende to måneder, som sejlsæsonen forventes at vare i Nordøstpassagen.

I løbet af de sidste to uger er 22 skibe kommet af den nordøstlige rute. 13 fra vest og ni fra øst. I juli måned var gennemsnitsrejsetiden på turen gennem Nordøstpassagen 11 dage, men i august var ingen skibe mere end ni dage om det. Mulighederne for sejlads gennem Nordøstpassagen eller Nordsøruten, som den også kaldes, kan være en stor tids- og dermed brændstofbesparelse for rederierne. Det forventes, at 40 pct. kan skæres af sejltiden for rederierne i forhold til at sejle gennem Panama- eller Suezkanalen for at nå fra Asien til Europa, skriver Barents Observer.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs