Containermarked i største ratefald i tre måneder

Spotraterne for containermarkedet er på laveste niveau siden april. Det er tre måneders rekord for det lave niveau, viser tal fra SCFI - Shanghai Containerized Freight Index.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Spotraterne på ruten mellem Shanghai og Nordeuropa faldt i denne uge 107 dollar, eller 6,6 pct., til 1505 dollar per tyvefodscontainer (teu). Det fremgår af data fra Shanghai Shipping Exchange.

Det er dermed det største ugentlige fald siden uge 19 i starten af maj, og spotraten mellem Shanghai og Nordeuropa er dykket til det laveste niveau siden april og 20 pct. fra toppen i slutningen af juni, hvor raten ramte 1888 dollar.

Til middelhavet var der samtidig et dyk på 3,9 pct. i spotraten til 1488 dollar per teu, mens de amerikanske spotrater faldt henholdsvis 3,6 pct. til vestkysten og 3,7 pct. til østkysten. Det samlede SCFI-indeks steg til gengæld 0,5 pct., trukket op en ratestigning på hele 58 pct. på ruten til Det Røde Hav. Det skyldes højere efterspørgsel op mod Ramadanens afslutning.

SCFI-indekset viser spotprisen på at få en container fragtet fra Shanghai til en række destinationer. Nordeuropæiske destinationer tæller 20 pct. i indekset, mens prisen til havne i Middelhavet tæller 10 pct. Ruterne mellem Asien og Europa dækker over omkring 40 pct. af kapaciteten hos A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line.

SCFI-indekset fortæller dog ikke hele historien om rederiernes indtjening, da det fokuserer særligt på spotraterne, og mange længere kontrakter ikke er indregnet. Det var en del af årsagen til, at Maersk Lines indtjening i andet kvartal skuffede, da A.P. Møller - Mærsk tidligere på ugen aflagde regnskab. Mærsk-rederiet indgår flere længere kontrakter end konkurrenterne og havde dermed ikke nydt helt så godt af de store stigninger i spotraterne i især april og juni, som analytikerne havde estimeret ud fra andre rederiers tal.

"Vores ratestigninger vil være mindre i procenttermer, end hvis du følger diverse spotrateindeks. Men det er et normalt mønster, vi har længere kontrakter en konkurrenterne, så det går langsommere op, og heldigvis har det også tidligere vist sig at gå langsommere på vej ned - ikke at vi forventer et fald, sagde Nils Smedegaard Andersen, administrerende direktør i A.P. Møller - Mærsk, tirsdag oven på regnskabet.

Mærsk-chefen gentog også flere gange, at der er behov for disciplin blandt rederierne for at bekæmpe overkapacitet på ruterne og holde raterne oppe - men det ser ikke ud til, at han har fået det ønske opfyldt, når man kigger på rateudviklingen i de seneste uger.

MSC og CMA CGM foretager ratestigninger 

Maersk Line hæver rater 

Drewry: Solidt ratehop mellem Asien og Europa 

RITZAU FINANS

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også