SeaIntel: Stærkt Mærsk-regnskab en stakket frist

SeaIntel forventer i lighed med flere analytikere at Mærsk lægger et stærkt halvårsregnskab på bordet i næste uge. Men regnskabets gode takter er en kort fornøjelse og skjuler ikke underliggende udfordringer for containerdelen, vurderer analytiker Lars Jensen. 
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Det vil se godt ud, når Mærsk tirsdag i næste uge fremlægger halvårsregnskab, men de gode tal er en stakket frist, inden nedturen for alvor vil ramme Mærsk og resten af containerbranchen. Det vurderer analytiker Lars Jensen fra SeaIntel over for ShippingWatch.

"Jeg tror, at vi i næste uge vil se et regnskab med god profit. Effekten af ratestigningerne, der kom i begyndelsen af året, begynder at slå igennem," siger Lars Jensen og fortsætter:

"Men hvis man kigger bag tæppet, så skyldes ratestigningerne jo ikke, at markedet er blevet stærkt. De fundamentale markedsvilkår er rigtig, rigtig dårlige. Grunden til, at de får et godt regnskab er god disciplin hos dem selv og de andre containerrederier, som har fastholdt ratestigningerne, men det varer ikke ved."

2013 bliver et ekstremt svært år

Lars Jensen vurderer, at disciplinen i at fastholde høje rater vil smuldre ved udgangen af 2012, hvor rederierne vil blive fristet til at sætte raterne ned igen. Det formodede ratefald bliver sammen med den aftagende trafik mellem Asien og Europa årsager til, at nedturen igen indfinder sig for Mærsk og de andre rederier.

"Vi har allerede set i løbet af sommeren, at enkelte sejladser aflyses mellem Asien og Europa. Det kommer vi til at se mere af, når det allerede sker nu i højsæsonen, hvor man med den ene hånd lægger højsæsontillæg på skibene, men samtidig ikke kan fylde dem," siger Lars Jensen.

Oveni skal lægges overkapaciteten i markedet, der bliver endnu større, når Mærsk sender Triple-E-skibene på vandet.

"Markedet er der simpelthen hen ikke. Vi er på vej ned igen, og 2013 bliver et ekstremt svært år. Med mindre der sker noget drasktisk, så bliver det ikke bedre, og rederierne vil være tvunget til at lægge nogle af deres skibe op," siger Lars Jensen.

Uenighed om fremtiden

RS Platou Markets kom i sidste uge med en meget positiv vurdering af det kommende regnskab, mens fremtiden for Mærsk ikke blev inddraget. Det gjorde til gengæld Clarkson Investment Services, der tirsdag over for ShippingWatch udtalte, at udviklingen i Mærsk er ved at vende sig fra dårlig til god på længere sigt, og Clarkson er langt mere optimistiske end SeaIntel.

"Det føles som om, vendepunktet sker i andet kvartal, men beviset kommer først i tredje kvartal, for det er her, at vi forhåbentlig kommer til at have en højsæson specielt på ruten til USA. Europa er stadig i recessionsmodus, men vi er opmuntrede af volumenerne fra Asien til USA. Vi ser også spotrater, der er væsentligt oppe i forhold til samme periode sidste år på begge ruter," sagde Michael Pak, senioranalytiker i Clarkson Investment Services, der dog ikke er ubetinget positiv:

"Nøglespørgsmålet for resten af året vil være, hvordan rederierne justerer deres kapacitet, efter vi er gennem højsæsonen i tredje kvartal. Forhåbentlig vil det forberede dem på en ny omgang generelle ratestigninger, for lige nu er den oplagte kapacitet meget lav procentmæssigt, og jeg forventer at den vil stige i afmatningsperioden i fjerde kvartal. Så hvis ratestigningerne ikke lykkes, vil containerraternes holdbarhed bestemt være i fare," sagde Michael Pak.

Clarkson: Vendepunkt for Maersk i andet kvartal

Platou: Ekstremt stærkt Mærsk-resultat i vente 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også