Nyhedsbrev: Skibsredere aktive på trods af sløv sommer

Skibsrederne er ikke gået på sommerferie. Tværtimod ser det ud til, at de har brugt sommeren på at bestille nye skibe, viser en ny ugerapport fra Clarksons Hellas. Det skriver Hellenic Shipping News.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Der er ikke gået ren sol og strand i den for skibsejerne. Flere har bestilt nybygninger, skriver Hellenic Shipping News.

Det er overordnet set velkendt, at de fleste værfter kæmper for at tiltrække ordrer, og i de fleste tilfælde er værfternes ordrebøger på vej nedad med en fart, man ikke har set i flere år. Derfor vil mange værfter ifølge Hellenic Shipping News formentlig bruge deres sommerferie på at finde nye innovative måder at lukke hullerne på. Mange værfter vil uden tvivl håbe at finde pusterum i nogle af de mere nicheprægede markeder så som offshore og gas, men selv i disse relativt optimistiske sektorer er konkurrencen intens, og antallet af nye tilgængelige bestillinger er begrænset sammenlignet med størrelsen af tørlast-, wet og containerflåderne.

"Lyspunktet for skibsværfterne der har haft succes i offshore- og gassektoren er, at den relativt høje værdi af bestillingerne burde i det mindste modregne en del af tabene fra manglen på bestilte enheder, men når alt kommer til alt står skibsværfterne stadig overfor et afdæmpet halvår,” konkluderer Clarksons Hellas ifølge Hellenic Shipping News.    

Til Clarksons Hellas rapport føjer sig et lignende billede fra skibsmægleren Golden Destiny, der melder følgende ud om nybyggeriet i skibsindustrien:

"Markedet for nybygninger er fortsat afdæmpet efter Transpetro of Brazil’s enbloc bestilling af 20 ethanol kysttankere sidste uge, en bestilling der pressede den totale volumen af bestillingsaktivitet i vejret til mere end 30 transaktioner. Ultramax bulk container designet med 64.000 dwt og supramax af 56.000 dwt er stadig en af de mest populære nybygningsinvesteringer, mens bil-rederi segmentet oplevede fremgang i juli måned. Offshore segmentet er stadig i søgelyset med boxship enheder som det mindst attraktive valg, mens transaktionerne for LNG-nybygninger har været inde i en stille periode. Bulk-rederi segmentet har dog oplevet en mærkbar vækst i bestillinger på en newcastlemax enhed af 207.000 dwt fra Polaris Shipping of South Korea, og dette betragtes som en mulighed for at undgå det kraftige fald i nybygningspriser,” nævner Golden Destiny ifølge Hellenic Shipping News.

Medie: 41 annullerede ordrer på kinesiske skibsværfter i 1. halvår

Norske skibsværfter vælter sig i nye ordrer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også