ShippingWatch

Avis: Nye svovlafgifter truer DFDS Østersø-ruter

EUs vedtagelse af de nye regler for udledning af svovl fra skibstrafikken i bl.a. Østersøen vil koste rederierne milliarder af kroner i øgede udgifter. DFDS frygter, det kan lukke ruter.

Foto: DFDS

EU-Kommissionen vil stille krav om, at indholdet af svovl i skibsbrændstof brugt på færger i Østersøen, Nordsøen og Den Engelske Kanal reduceres fra 1,5 pct. til 0,1 pct. Det tvinger færgerne til at skifte til langt dyrere brændsel end den billige bunkerolie, som de sejler på i dag.

De nye regler vil blive fremsat til endelig godkendelse i efteråret, hvorefter de træder i kraft 1. januar 2015.

"En så stor stigning i udgiften til brændstof vil give et stort pres på en lang række af vores ruter. Særligt de ruter hvor vi er i direkte konkurrence med landevejen. Vi frygter, at prisstigningen vil sende mange af vores kunder væk fra Østersøen og ud på de tyske og polske landeveje. Hvis reglerne bliver gennemført, som det er planlagt nu, vil det højest sandsynligt får konsekvens i form af rutelukninger," siger Gert Jakobsen, kommunikationsdirektør i DFDS til Berlingske Business.

Europæiske redere: Deadline for svovl i 2015 holder ikke

Danske redere: 2015-frist for svovl kan lukke ruter 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs