Er briterne ved at slække på kravet om svovludledning?

Danmarks Rederiforening er ikke alene med sin skepsis over for de kommende SECA-regler, der skal begrænse udledningen af svovl. Iføllge Lloyd´s List bakker den britiske regering muligvis rederierne op.

Den konservative britiske shippingminister Mike Penning har efter sigende og ifølge Lloyd´s List åbnet op for, at den britiske regering ender med at støtte shippingbranchen, hvad angår grænserne for svovludledning, der står til at blive ændret i 2015.

Ligesom flere rederiforeninger og havnesammenslutninger i Nordeuropa, har den britiske rederiforening udtrykt sin bekymring over de nye svovlgrænser, der skal træde i kraft i 2015, og som frygtes bl.a at ville føre til omkostningsstigninger og højere fragtrater.

Ikke klar

Storbritannien ligger lige på grænsen af det nordeuropæiske SECA-område, der dækker Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal. Ifølge udtalelser fra deltagere i et møde i European Cruise Council sagde ministeren, at skønt han mener, at grænsen på 0,1 procent er rigtig, er 2015 for tidligt, da der ikke vil være nok brændstof med en svovlprocent på 0,1 procent.

Han skulle også have sagt, at reduktionsteknologier såsom ”scrubbere” ikke vil være klar til implementering i 2015. Det britisk transportministerium har hverken be- eller afkræftet indholdet af talen og var ikke i stand til at få en udtalelse fra Mike Penning, der var ude at rejse.

Både Danmarks Rederiforening og European Community Shipowners Association mener, at 2015 er for tidlig en deadline for de nye svovlkrav. Alfons Guinier, generalsekretær i European Community Shipowners Association, sagde til ShippingWatch for to uger siden

"Glem alt om 2015. Du kan ikke bare ændre brændstof fra den ene dag til den anden. Bunkering-faciliteterne er der ikke, sikkerhedsreglerne er ikke blevet udviklet og omkostningerne er stadig høje."

Danske redere: 2015-frist for svovl kan lukke ruter

Europæiske redere: Deadline for svovl i 2015 holder ikke 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også