Er briterne ved at slække på kravet om svovludledning?

Den konservative britiske shippingminister Mike Penning har efter sigende og ifølge Lloyd´s List åbnet op for, at den britiske regering ender med at støtte shippingbranchen, hvad angår grænserne for svovludledning, der står til at blive ændret i 2015.
Ligesom flere rederiforeninger og havnesammenslutninger i Nordeuropa, har den britiske rederiforening udtrykt sin bekymring over de nye svovlgrænser, der skal træde i kraft i 2015, og som frygtes bl.a at ville føre til omkostningsstigninger og højere fragtrater.
Ikke klar
Storbritannien ligger lige på grænsen af det nordeuropæiske SECA-område, der dækker Nordsøen, Østersøen og Den Engelske Kanal. Ifølge udtalelser fra deltagere i et møde i European Cruise Council sagde ministeren, at skønt han mener, at grænsen på 0,1 procent er rigtig, er 2015 for tidligt, da der ikke vil være nok brændstof med en svovlprocent på 0,1 procent.
Han skulle også have sagt, at reduktionsteknologier såsom ”scrubbere” ikke vil være klar til implementering i 2015. Det britisk transportministerium har hverken be- eller afkræftet indholdet af talen og var ikke i stand til at få en udtalelse fra Mike Penning, der var ude at rejse.
Både Danmarks Rederiforening og European Community Shipowners Association mener, at 2015 er for tidlig en deadline for de nye svovlkrav. Alfons Guinier, generalsekretær i European Community Shipowners Association, sagde til ShippingWatch for to uger siden
"Glem alt om 2015. Du kan ikke bare ændre brændstof fra den ene dag til den anden. Bunkering-faciliteterne er der ikke, sikkerhedsreglerne er ikke blevet udviklet og omkostningerne er stadig høje."
Danske redere: 2015-frist for svovl kan lukke ruter
Europæiske redere: Deadline for svovl i 2015 holder ikke
Relaterede artikler:
Danske redere: 2015-frist for svovl kan lukke ruter
For abonnenter
Europæiske redere: Deadline for svovl i 2015 holder ikke
For abonnenter