Maersk på Facebook: En balance mellem åbenhed og tillid

Det har krævet fælles tillid og en lidt større åbenhed, end man har været vant til i det gamle rederi, at Maersk Line er kommet på Facebook, fortæller Jonathan Wichmann, manden bag Maersks aktive brug af sociale medier.

Maersk Lines solide placering på de sociale medier har gennem perioder været en balancegang mellem at åbne det gamle rederi for offentligheden og fastholde ledelsens tillid til, at Maersk Lines navn ikke blev negativt ramt. Det fortæller rederiets Head of Social Media, Jonathan Wichmann til ShippingWatch.

"Sociale medier handler om at dele og tænke på en lidt anden måde, end man har gjort tidligere i Maersk Line. Hvis man havde viden eller spørgsmål tidligere, ville man måske ikke gå ud og dele det med andre. Men nu har folk indset, at hvis man forklarer, hvordan man gør tingene, betyder det ikke, at alle de andre efterligner det. Så bliver man bare klogere sammen," siger Jonathan Wichmann.

Det forsøger Maersk Line ved at være til stede på en lang række sociale medier, hvor rederiet blandt andet har oprettet fora for folk i industrien og en side på Facebook, hvor rederiet har over 300.000 følgere. Jonathan Wichmann står alene for Maersk Lines tilstedeværelse på de sociale medier, og det er omkring halvdelen af hans arbejdstid, der går med det.

Troværdighed

Han er ikke bange for, at den åbne strategi fører til negativ omtale. Han mener netop, at det giver en virksomhed som Maersk Line mere troværdighed, hvis man deler ting, der ikke er udelt positive. Eksempelvis kæmpede han for, at Maersk Line skulle uploade billedet af skibet Maersk Norwich, der påsejlede en hval i starten af juni.

"Jeg måtte overtale nogen til, at vi kunne gøre det, selvom det ikke var positivt. Det er jo ikke bare et billede af, at vi er super gode - vi sejlede jo ind i en hval. Men det er nok den "post," der har fået flest shares. Og det er et vigtig parameter at se på, når man gerne vil nå ud til så mange som muligt," siger Jonathan Wichmann, der fortæller, at han og andre bagefter sidder og holder øje med, hvad brugerne af eksempelvis Facebook skriver om et givet billede.

"Så der er ikke nogen angst hos mig, men jeg er jo heller ikke Mærsk-mand. Men det har fra starten været lidt af en tillidsøvelse fra ledelsens side. De har tænkt, at "nu prøver vi, og så må vi se, om du kan gribe os." Hvis jeg så laver noget, der giver bagslag, så brydes den tillid lidt, men langsomt begynder de at blive mere rolige, og de ser, at der faktisk ikke sker noget ved, at vi også skriver om det dårlige og giver et mere virkeligt billede. Det gør os bare mere troværdige."

Da han startede ved Maersk Line for lidt over et halvt år siden, havde han ikke turde håbe på, at han ville få mulighed for at rulle en strategi for de sociale medier ud i det omfang, som det er blevet til.

"Jeg var i tvivl om, hvor meget de ville lade mig arbejde med det, for det var jo en stor organisation. Så jeg lavede en præsentation, første uge jeg var her, for daværende CCO Hanne B. Sørensen, og hun godkendte den på stedet. Så gik jeg i gang med Twitter, Facebook osv., og efter to uger var vi i gang. Ledelsen var lidt skeptisk og holdt øje med antallet af venner på Facebook, men vi havde 13.000 venner på meget kort tid, og det tror jeg overbeviste om projektet," siger Jonathan Wichmann. Hanne B. Sørensen er i dag adm. direktør i Maersk Tankers.

Popfænomen

Der har indtil videre ikke været stor konkurrence blandt rederierne på de sociale medier, og der er ikke mange, der har en side på Facebook eller andre steder. Men Jonathan Wichmann er sikker på, at de overvejer det.

"CMA CGM har lavet en Facebook-side, men der sker ikke noget på den. De bruger det ikke aktivt. Jeg tror, der er mange der sidder og kigger på os, for det kan jeg mærke rundt omkring. Jeg tror de sidder og tænker 'er det her bare et popfænomen, eller skal vi følge dem?"

"Sociale medier er et popfænomen lige nu, og sådan er det jo med alt nyt. Men jeg tror, at det er på vej til at brede sig ud og blive til en standard for, hvordan man også gør ting i virkeligheden. Så at være med som en virksomhed og forstå de mekanismer før vores konkurrenterne er en fordel, der ikke forsvinder igen," siger Jonathan Wichmann

Derfor synes Maersk Line godt om Facebook 

 

(Billedet er af en kollage af billeder fra Maersk Lines profil på det sociale medie Instagram, som adm. direktør for Maersk Line, Søren Skou, har hængende på sit kontor.)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også