Derfor synes Maersk Line godt om Facebook

Inden for de seneste seks måneder er Maersk Line gået aktivt ind i de sociale medier. Investeringen lyder på 150.000 kr, men har givet rederiet over 300.000 følgere på Facebook.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Omkring 150.000 kr. for en nærmest direkte kontakt til over 300.000 mennesker er nok en pris, der vil få de fleste marketingsafdelinger til at spidse ører. Det er, hvad det har kostet Maersk Line at starte en tilstedeværelse på de sociale medier, hvor rederiet blandt andet har over 300.000 personer, der 'synes godt om' Maersk Line.

Men hvorfor skal et rederi overhovedet være til stede på Facebook, og giver det selskabet nogen værdi at have de mange følgere på Facebook? Det gør det bestemt, hvis man spørger Head of Social Media hos Maersk Line, Jonathan Wichmann.

"Der er mange gode grunde til, at vi er til stede. Den primære årsag er, at man kommer tættere på kunderne. Da vi havde 200.000 følgere på Facebook, regnede vi med, at omkring 40.000 af dem var kunder. Noget andet er, at det kan hjælpe os med at rekruttere nye medarbejdere i hele verden, og så oplever jeg, at det har en effekt  for de ansatte og deres forståelse," siger Jonathan Wichmann, der jævnligt får mails med positive tilkendegivelser fra ansatte i rederiet.

Og de gevinster, som han ser for rederiet, har været ganske billige at sætte i gang.

"Det er jo ekstremt billigt at gå i gang. Vi har måske haft omkring 150.000 kr. i eksterne udgifter i løbet af et halvt år. De penge er helt ekstremt godt givet ud, i forhold til den opmærksomhed vi har fået, og på hvor mange der har set "stjernen" og har interageret med os. Hvis man skal benchmarke det mod alle mulige andre tiltag, så er det jo slet ikke til at sammenligne," siger Jonathan Wichmann til ShippingWatch.

Der er altid spild

Hos Maersk Line er man godt klar over, at 300.000 følgere på Facebook ikke er det samme som 300.000 solgte containere. Adspurgt om rederiet har nogen gevinst af at komme i kontakt med folk, der aldrig har bestilt en container, falder svaret så hurtigt, at det er tydeligt, at Jonathan Wichmann har givet det mange gange.

"Det er klart, at der vil være noget spild i det. Men det er ligesom at spørge, hvad BMW får ud af, at du kender mærket, men aldrig køber en BMW. Det får de ikke rigtig noget ud af på den korte bane, men sandsynligheden for at der er nogen, der på et tidspunkt køber er BMW er større. Nogle bliver aldrig købere, men man rammer også nogle folk, der en dag er i en situation, hvor det kendskab vil påvirke dem positivt," siger Jonathan Wichmann.

Han understreger, at Maersk Line også arbejder på andre sociale medier end Facebook. Her går rederiet anderledes til værks. På netværkssiden Linkedin laver Maersk Line eksempelvis grupper, hvor kunder eller andre aktører fra industrien kan bidrage med deres holdning eller ideer til rederiet.

"Her skriver folk blogindlæg på 500 ord kun dedikeret til det, vi beskæftiger os med. Så vi holder øje med, om der er kommet noget frem i den gruppe, eller om nogen har skrevet om et emne, vi skal have med i vores overvejelser?"

Jonathan Wichmann og ledelsen i Maersk Line har været overraskede over, hvor stor interesse der har været for rederiet på de sociale medier. Målsætningerne for rederiets arbejde på nettet er blevet droppet, fordi de konstant blev overhalet af udviklingen. Derfor er målet ikke længere et specifikt antal modtagere, det er nu i stedet rettet mod at udvide det eksisterende netværk og få mere fokus på kontakt til kunderne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også