ShippingWatch

Connie Hedegaard: Skibsfarten må bidrage ligesom alle andre

Klimakommissær Connie Hedegaard er fast besluttet på at gennemføre lovgivning for det sidste transportområde: skibsfarten. "Det hul, der stadig er inden for drivhusgasudledninger, skal lukkes snarest," siger hun til ShippingWatch.

Målet er klart for EUs danske klimakommissær Connie Hedegaard, når det gælder skibsfartens rolle i Kommissionens klimapolitik. Skibsfarten skal være med til at nedbringe udledningen af drivhusgasser som en del af Kommissionens målsætning om at reducere udledningen af CO2 med op til 25 procent i 2020.

Derfor er opgaven både simpel og enkel i Connie Hedegaards optik. Forureneren skal stå til ansvar for den drivhusgas, vedkommende sender ud i atmosfæren. Ligesom der er lavet regler for luftfarten, skal skibsfarten nu også underlægges regler eller kvoter, eller hvad EU-Kommissæren beslutter sig for til efteråret, når hun spiller ud med en endelig model for det sidste transportområde.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Efter ti års resultattørke er der igen sorte tal hos Lauritzen. Politiske spændinger i Ukraine mellem Vesten og Rusland øger frygten for nye cyberangreb a la det, der kostede Maersk to mia. kr. Et nyt forslag til EU's udspil om CO2-kvoter til shipping kan føre til endnu en milliard-fond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs