Alm. Brand: Juli-rater er centrale for containerbranchen

Raterne på ruter mellem Asien og Europa er faldet i løbet af maj, men Alm. Brand Markets mener, man først bør bekymre sig, hvis niveauet ikke er bedre i juli måned.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

De for Maersk Line utroligt vigtige rater på ruten mellem Asien og Europa fortsatte i sidste uge faldet og er dermed dykket med 14 pct. på en måned. Ifølge Alm. Brand Markets' A.P. Møller - Mærsk-analytiker, Jesper Christensen, er det dog for tidligt for alvor at begynde at bekymre sig.

Spotraterne fra Asien til Europa faldt i sidste uge, ifølge Shanghai Shipping Exchange, med 45 dollar til 1666 dollar per tyvefodscontainer. Det var et fald på 2,6 pct., og et fald på 14 pct. fra årets top for en måned siden. Raterne bundede ud i slutningen af 2011, men er siden da blevet næsten fordoblet, efter at rederierne gennemførte markante ratestigninger i foråret. De seneste varslede ratestigninger har man dog ikke kunnet gennemføre.

- Jeg vil først begynde at bekymre mig til juli, hvis det ikke ser bedre ud der. Raterne er faldet i flere uger, men maj er traditionelt den svageste måned for containermarkedet, så det skal man regne med ind. Samtidig har der været omrokeringer af flåden, og der er tilført meget kapacitet, så det er for tidligt at bekymre sig. Det, som man i højere grad skal bekymre sig om, er, hvordan højsæsonen starter, siger Jesper Christensen til Ritzau Finans.

Maersk Line og en stribe andre rederier har allerede nu måttet udskyde deres højsæsontillæg til midten af juni. Det frembringer grimme minder om samme periode sidste år, hvor højsæsontillæggene blev udskudt igen og igen, indtil de aldrig blev indført.

- De har ikke kunnet komme igennem fra 1. juni. For juni har der bare ikke været den nødvendige stigning i efterspørgslen. Markedsdynamikken er ændret nu, så man ikke kan indføre tillæg, før efterspørgslen er kommet med, siger Jesper Christensen.

De faldende rater er dog en lille indikation af, at prisdisciplinen på containermarkedet er ved at glide, og at rederierne igen nupper markedsandele ved at sænke priserne.

- Raterne kunne godt være blevet på niveau, hvis prisdisciplinen var holdt 100 pct. Men den er begyndt at slippe lidt i hjørnerne. Men der ingen grund til at blive rigtigt nervøs. Fortsætter faldene ind i juli, så er det et helt andet scenarie, afslutter Jesper Christensen.

Shippinganalysebureauet Fearnley Fonds venter, at ratefaldet mellem Asien og Europa vil fortsætte og fastholder en negativ anbefaling på containersektoren.

B-aktien i A.P. Møller - Mærsk falder mandag med 1,8 pct. til 35.480 kr. og er dermed faldet med 6,4 pct. i år.

RITZAU FINANS

SeaIntel: Containerrederierne ved en skillevej 

Fortsatte ratefald før højsæsontillæg 

Platou Markets: Kun få forbedringer frem mod opsvinget i 2014 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også