Gigantiske værftsplaner i Brasilien på kanten af fiasko

Det statsejede brasilianske rederi Transpetro har annuleret en kæmpe ordre på 16 tankskibe og truer med flere sanktioner mod landets store skibsværft, der var udset til en nøglerolle i takt med udviklingen af verdens måske mest interessante offshoremarked.
Foto: Torben Stroyer
Foto: Torben Stroyer

Ambitiøse planer om at genoplive en værftsindustri i ly af verdens mest interessante offshoremarked og en række beskyttende, protektionistiske tiltag gennem lovkrav ligner mere og mere en voldsom fiasko for regeringen i Brasilien.

Ifølge Loyd's List har Transpetro, transportdelen af den statslige oliemastodont Petrobras, netop suspenderet en kæmpe ordre på i alt 16 tankskibe fra Estaleiro Atlantico Sul-værftet (EAS), der ikke kunne levere det første skib til tiden.

Skibsværftet, der kun eksisterede på papiret frem til 2007, leverede det første skib til Transpetro sidste fredag. Skibet på 157.000 dwt skulle oprindelig have været leveret i 2010.

Transpetro har krævet et endnu ikke kendt beløb i erstatning fra EAS-værftet og truer med at annullere hovedparten af ordrerne i en kontrakt til godt tre mia. USD, hvis ikke værftet anerkender kravet.

Partner i det brasilianske værft, koreanske Samsung Heavy Industries, trak sig ud og solgte sin andel af EAS i marts i år. I en officiel meddelelse giver Transpetro værftet en frist til 30. august til at finde en ny teknisk partner med "dokumenteret erfaring i skibsbygning".

Kritikere af de storstilede brasilianske planer om genopbygning af en værftsindustri, der bl.a. tilgodeses af lovgivning, som kræver fartøjer i olieindustrien bygget i Brasilien, har på forhånd advaret om vanskelighederne.

Flere danske selskaber på vej til Brasilien 

Lauritzen gør klar til ny milliard-investering

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også