Lauritzen gør klar til ny milliard-investering

Lauritzen Rederiet har haft så gode erfaringer med sit beboelsesskib Dan Swift, der arbejder ud for Brasilien, at rederiet nu overvejer at udvide sin flåde. Der vil i givet fald være tale om investeringer i milliardklassen.
Foto: Axis Offshore
Foto: Axis Offshore
Af Tomas Kristiansen

Usigterne til uafbrudt vækst i offshore-sektoren og navnlig i den brasilianske olieindustri har fået Lauritzen Offshore til at overveje en ny satsning med en eller flere enheder, evt. endnu et beboelsesskib. Det kan udløse en investering i milliardklassen.

”Når det gælder udvikling af offshore, er Brasilien hot spot nummer 1 lige nu. Stort set alle offshore spillere har fokus på landet. Vi har indgået en langtidsaftale med Petrobras (det statsligt dominerede olieselskab, red.) om Dan Swift på fem år. Jeg kan godt forestille mig, vi skal have flere enheder. Det er det, vi arbejder på,” siger Michael Kristensen, Chief Operating Officer hos Lauritzen Offshore i Rio de Janeiro, tiil ShippingWatch.

Dynamic Positioning

Dan Swift blev udviklet sammen med Petrobras for at kunne klare de barske vejrforhold op til 350 kilometer ud for Brasiliens kyst.

Ud over beboelsesskibet består Lauritzens forholdsvis nye satsning på offshore området af tre DP (Dynamic Positioning) shuttle tank skibe, der ligesom beboelsesskibet er konstrueret til at kunne holde sig så godt som stille i alt slags vejr, når de lægger til ved produktionsinstallationer langt fra land. Lauritzens tre shuttle tank skibe er ligeledes på langvarige kontrakter til selskaber i Petrobras-gruppen.

Nye sikkerhedskrav

En del af forklaringen på den stigende efterspøgsel skal faktisk findes i ulykken på Deepwater Horizon i Den Mexicanske Golf i april 2010. Efter ulykken stilles der skrappere krav til sikkerheden på riggene, og at riggene løbende holdes vedlige. Derfor er det pt. vedligeholdelsespersonale, der bor på Dan Swift, mens de sørger for, at de forskellige rigge lever op til de nye standarder samtidig med, at de arbejder med at forlænge riggenes levetid.

”På længere sigt regner vi med generelt med at få flere skibe i drift,” siger Michael Kristensen.

Flere muligheder

Lauritzens offshore satsning tog for alvor fart i 2004-2005, hvor de første planer for beboelsesskibet blev fremlagt. I 2009 blev Dan Swift færdiggjort, og i samme år blev den første kontrakt indgået med norske Statoil. Dan Swift var tre måneder på arbejde i Nigeria i 2011, og Lauritzen regner i det hele taget med, at Offshore området bliver udvidet til andre dele af verden inden for de nærmeste år:

”Indtil i dag har vi været fokuseret på Brasilien, men vi arbejder med forskellige nye muligheder. Det kunne være Afrika, Australien eller Nordsøen,” siger Michael Kristensen.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også