Tørlast: Udnyttelse af kapacitet bedres i '13
![Foto: Rederiforeningen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3005245.ece/ALTERNATES/schema-16_9/clipperkikushio.jpg)
De fleste analytikere er enige om, at kapacitetsudnyttelsen i tørlastmarkedet inden for de næste 12 til 18 måneder langsomt vil vende til ejernes fordel. Det skriver Golden Ocean i det norske rederis regnskab for første kvartal om et marked, hvor efterspørgslen lige nu er god, men udbuddet af nye skibe alt for højt.
På lang sigt har de fleste analytikere, ifølge rederiet, en forholdsvis positiv holdning til tørlastmarkedet. Den store ordrebog vil på mellemlang sigt stadig have en negativ effekt, men hastigheden, hvormed der kommer nye skibe på søen, særligt større skibe, er aftagende, hedder det. Samtidig er skrotningsniveauet højt, og holder olie- og bunkerpriserne sig på de nuværende høje niveauer, vil ejere af ældre og mindre brændstofeffektive skibe tøve med at sende disse ældre skibe gennem omfattende inspektioner.
Lige nu er efterspørgslen god på tørlastmarkedet, og efterspørgselssiden skaber heller ikke bekymringer blandt analytikerne fremadrettet. Årsagen er især en betydelig udbygning af produktionskapaciteten inden for jernmalm, hvor flere udvidelser ser dagens lys inden for de næste fem år. Udbygningerne ventes at presse malmpriserne, samtidig med at kvaliteten af kinesisk jernmalm bliver stadig ringere, hvilket vil øge kinesernes incitament til at købe udenlandsk jernmalm frem for indenlandsk jernmalm.
"I tillæg til de forventede stigende volumener af jernmalm, ventes Kina og Indien de kommende år at øge deres efterspørgsel efter kul som følge af et voksende energiforbrug," skriver Golden Ocean.
RITZAU FINANS
Asiatiske tørlastrederier slutter sig sammen
Lightship: Lyspunkter i tørlast sidst på året
Relaterede artikler
Asiatiske tørlastrederier slutter sig sammen
For abonnenter
Lightship: Lyspunkter i tørlast sidst på året
For abonnenter